Hvad er årsag til de revnede kartofler?

I går gravede jeg sorten Folva op. Det var lidt af et trist syn. En nabo mener, det er kalkmangel i jorden, en anden siger det handler om pludselige tørre og meget våde perioder i jorden. Umiddelbart ser det ikke ud til, at noget har gnavet i kartoflerne, men jeg har sendt nogle billeder med, og håber I kan hjælpe mig med at opklare årsagen? Har aldrig set noget lignende. I samme rækker, fra samme sort var der også meget flotte eksemplarer!

Vækstrevner i kartoffel.

Kartoffel med masser af dybe revner. Foto: Jeanet Haubjerg

Vækstrevner i kartoffel.

En samling af kartofler med dybe revner. Foto: Jeanet Haubjerg

Med venlig hilsen
Jeanet Haubjerg, juli 2008

Svar

Du har ret i, at det er nogle meget revnede kartofler, du har gravet op. Jeg har tidligere set revnede kartofler enkelte år, men aldrig så revnede og mange.

Jeg har spurgt Jens Peter Mølgaard, tidligere forsker ved Danmarks JordbrugsForskning, Foulum, om årsagen hertil. Han har dette svar til dig:

Det ligner såkaldte vækstrevner. De skyldes uregelmæssige vækstbetingelser. Der sker typisk det, at knoldenes vækst går i stå på grund af vandmangel, og knoldene begynder at »indstille sig på«, at de ikke skal blive større. Når der så kommer vand igen, og planterne genoptager væksten, begynder knoldene atter at vokse og revnerne opstår.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad er årsag til de revnede kartofler?