Hvorfor er bladene på mine tomat- og agurkplanter slatne og gule?

Har opsat nyt drivhus i år og kan ikke forstå mine tomat- og agurkplanter bliver slatne, og bladene gule. De får nok vand i »vandingskasser«. Kan det være på grund af for meget varme?

Med venlig hilsen
Rasmus, juni 2006

Svar

Hvis dit drivhus koger af varme, så kan det være årsagen. Op med både døre og vinduer på de rigtig varme dage. Det er vigtigt, at der er rigeligt med vinduer til at skabe god udluftning i perioder med meget varmt og stille vejr. Til nogle drivhuse kan der tilkøbes ekstra vinduer. Overbrusning af hele drivhuset flere gange midt på dagen hjælper på meget varme dage.

Men er dit drivhus ikke for varmt, og du lufter rigeligt ud, så har dine planter sikkert et dårligt rodsystem – det er for lille eller så ødelagt, at det ikke kan forsyne planterne med nok vand på varme solskinsdage. Ofte er det en kombination af dårligt rodsystem og et drivhus, hvor der ikke luftes eller kan luftes nok ud. Gule blade er tegn på, at planten ikke kan forsyne alle blade med vand og næring, og så fravælger planten nogle af de ældre blade og koncentrerer sin energi til nyvæksten, hvilket ud fra et overlevelsessynspunkt er meget fornuftigt. Gule blade kan også skyldes angreb af spindemider, men det ser helt anderledes ud.

Stik fingrene i jorden – er den direkte våd, så tyder noget på at dine vandingskasser ikke er gode nok. Jorden skal kun være fugtig. En våd jord kan være årsag til et dårligt rodsystem, så det hjælper ikke at vande ekstra meget, når planter hænger. Det kan gøre ondt værre at overvande.

Prøv at skygge for planterne, indtil de kommer til hægterne igen. Hæng et lag fiberdug op foran eller omkring planterne nogle dage, så de får mindre sol, og dermed kan optage vand nok. Nogle dage med overskyet vejr har samme virkning.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor er bladene på mine tomat- og agurkplanter slatne og gule?