Hvor er et bedst at overvintre småplanter af blåpude?

Jeg såede i sommers en pose frø af blåpude i drivhus. Da det begyndte at blive koldt, pottede jeg dem og tog dem ind i stuen. Her står de nu og er begyndt ligne noget. Men spørgsmålet er, om de kan flyttes ud i kulden, i drivhuset, eller om de kan klare en vinter indendøre. Man kan se på dem, der er knapt med lys, da de strækker sig efter det.

Med venlig hilsen
Niels, november 2010

Svar

Det allerbedste for blåpuderne ville være at plante dem ud på det blivende voksested og så dække dem let med grangrene eller visne blade. Næstbedst vil det være at sætte dem i et uopvarmet drivhus på et veldrænet underlag (et 2–3 cm tykt gruslag f.eks.). Begge disse steder har så lav en temperatur, at planterne indstiller længdevæksten og i øvrigt danner blomsteranlæg, som man kan glæde sig over tidligt næste forår.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvor er et bedst at overvintre småplanter af blåpude?