Er der chancer for, at min beskadigede gamle rhododendron overlever?

Jeg var i påsken ude for hærværk på en stor 20 år gammel rhododendron, ‘Cunninghams White’, der er brækket over ca. en halv meter over jorden, så der ikke er noget løv tilbage på den overhovedet.

Skal jeg bare afskrive den som død, eller vil den kunne skyde på det gamle hårde ved, hvis jeg venter?

Med venlig hilsen
Jytte Svensson, maj 2003

Svar

Rhododendron klarer normalt en kraftig tilbagebeskæring, når blot den foretages jævnt over kronen og inden første april – allersenest inden 1. juli. Sen beskæring kan give problemer med at afhærde de nydannede skud inden vinterens første frost. Men helt at miste kronen, er så voldsom en belastning, at det let kan medføre plantens endeligt. Der er intet løv tilbage til at drive fotosyntese og rod-topbalancen er voldsomt forskubbet, samtidig med at selve snit- eller brudfladen er indfaldsport for infektive sygdomme.

Jeg vil ikke udelukke, at planten kan bryde igen fra hvileknopper på stammen og komme sig, men det vil tage tid, inden en ordenlig krone er gendannet og værd at se på, hvis den i det hele taget klarer sig. I mellemtiden kan den tilbageværende javertus minde om det tankeløse overgreb og give ubehagelig erindringer og følelser omkring plantens medfart. Haven og planterne er fyldte med associationer pg følelser og bør være et rart sted at opholde sig; et fristed. Så jeg synes du bør overveje om det er umagen værd at prøve, eller om det ikke er bedre at starte på en frisk, plante nyt og få en rhododendron, der allerede er kommet godt fra start og i god vækst. Hvis du tager beslutningen om at plante nyt, skal plantejorden udskiftes, og der bør plantes her i maj. Husk at fugte spaghnummen godt før plantning. Fred være med de tankeløse vandaler.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er der chancer for, at min beskadigede gamle rhododendron overlever?