Kan jeg overvintre min flotte Solanum aviculare?

Jeg vil gerne høre, om en plante, som jeg i sommeren købte i Bilka, kan overvintre. Den hedder Solanum aviculare – Bush apple. Den har stået i en meget stor krukke udendørs, og den har bare været så flot.

Jeg har mulighed for at stille den frostfrit i vinter. På stikket ved planten står skrevet, at den skal stå inde i det tidligee forår og derefter ude hele sommeren. Jeg håber meget på, at få et godt svar fra eksperterne. På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Birgit Frandsen, oktober 2005

Svar

Solanum aviculare er en op til 4 m høj, hårdfør busk, der stammer fra Australien og New Zealand. Den kaldes Kangaroo Apple på engelsk, men har ikke noget dansk navn.

Hvor busken findes vildtvoksende, vil temperaturen bevæge sig ned på -5°C i vinterperioden. Hvis busken er plantet i en krukke, er den mere følsom overfor lave temperaturer. Det er derfor en god idé at opbevare planten lyst og frostfrit i vinterperioden.

Da planten har en hvileperiode om vinteren, skal den vandes meget sparsomt og kun holdes let fugtig. Vandes busken for meget vil den gå ud. I marts bør busken ompottes i frisk pottemuld. Ved samme lejlighed kan du klippe den tilbage, så den vil bryde med friske skud. Busken bør vandes og gødes regelmæssigt igen fra april. Når der ikke længere er frost kan busken igen placeres udendørs. Det er iøvrigt let at formere planten ved stiklinger eller ved frø, som findes i de orange til røde, ægformede frugter.

Held og lykke med med din spændende busk.

Med venlig hilsen
Dorte K. Rhode Nissen
Biolog med speciale i botanik, Nissen Consult

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan jeg overvintre min flotte Solanum aviculare?