Er anemoner giftige?

Jeg er dagplejer og har lige været på førstehjælpskursus, hvor vi havde om bl.a. giftplanter, giftige blomster m.m. Så fik jeg sagt at, anemonerne også var giftige, de var dog ikke på de plancher vi så på, hvorfor jeg skriver til jer. Jeg har altid fået afvide, at de var giftige.

Med venlig hilsen
Anette Bloch, januar 2006

Svar

Anemoner er kun lidt giftige, så derfor er de ikke med på plancher over giftige planter. Her koncentrerer man sig selvfølgelig om dem, som man virkelig skal sørge for at holde langt væk fra børn, der kan finde på at spise heraf.

Du kan her på Havenyt.dk finde en lang liste over giftige planter, hvor du kan se, hvor giftige de regnes for at være. Alle planter i haven er selvfølgelig ikke med, for den liste ville blive lang, men de virkelig giftige skulle være med.

Det vigtigste som dagplejemor er jo nok at sørge for at de mest giftige planter ikke er i haven, og så i øvrigt at lære børnene, at de ikke må spise noget, som de voksne ikke har givet lov til at spise af. For verden udenfor haven vrimler med masser af giftige planter.

Læs artiklen Giftige planter i haven

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er anemoner giftige?