Hvad er det for nogle gule svampe i vores bed?

Vi har anlagt et bed ca 20 × 2 meter med et par blommetræer samt et par pæretræer. Der er også sat ca. 25 stk. lyng i række samt diverse bundækkeplanter. Det hele er blevet dækket af bark til ukrudtbekæmpelse. Nu er der kommet nogle gule svampe(?) på ca. 45 cm i diameter, der ligner opkast fra en hund, men som størkner og bliver faste i konsistens. Når de lige er etableret, ligner de faktisk begyndelsen til et koralstykke.

Kan I oplyse, hvad dette kan være, og hvordan jeg skal forholde mig til dette. Kan det fjernes med kemiske midler?

Med venlig hilsen
Taus Bahl, august 2002

Svar

For at tage det sidste først, så er bekæmpelse næppe mulig, men til gengæld er den sandsynligvis heller ikke nødvendig. Det er nemlig frugtlegemet fra svampen Meripilus giganteus, som nedbryder dødt og sjældnere levende træstof. I allerværste fald kan det tænkes, at svampen har indledt et angreb på blommetræerne, men det er slet ikke sikkert. Mon ikke der har stået et stort træ dér, hvor bedet er lavet?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvad er det for nogle gule svampe i vores bed?