Skrevet af: Rudik, 21. september 2004 kl. 19.51
Jeg ved godt at dette emne ikke høre hjemme her på sidden, men på en måde gør det afligevel.
jeg går i 8 klasse på en lille skole i det jyske land, og har det godt med fagene, undtagent et! Det er engelsk, det kan jeg bare ikke finde ud af, og så var det jeg tænkte (ZZzzzZZzz).
Nu kommer spøgsmålet!
Kan man godt blive anlægs gartner eller plante skole gartner uden at kunne Engelsk?
enlig er jeg ked at at jeg ikke kan lære sproget, og det er der for jeg spørger om det, det er fordi jeg har altid godt ville arbejde med planter og haver og udendørs.
på forhånd tak.
M.V.H Rudik
Skrevet af: Ole Nielsen, 22. september 2004 kl. 7.09
Jeg kender flere gartnere, der ikke kan engelsk, så det vil næppe være en hindring.
Men det er der sikkert andre, som ved noget mere om.
Dit indlæg afslører i øvrigt, at dansk er meget vanskeligt sprog at skrive korrekt, fordi mange udtaler ordene på en måde, der er blottet for energi.
Du skriver "enlig er jeg ked af" i sidste afsnit, hvor der skulle have stået "egentlig er jeg ked af".
Det ville du aldrig havde gjort uden udtalens dovenskab og manglen på artikulation.
"Enlig" svarer til, hvad mange danskere siger, når de udtaler ordet "egentlig".
Med venlig hilsen
Ole Nielsen
Skrevet af: Rudik, 22. september 2004 kl. 8.31
Tak for rettelsen *GG*, men nu taler vi ikke om mit dansk. bare folk kan forstå hvad jeg skriver. Men du skal afligevel have tak for rettelsen. Og nu begynder du ikke at rette i mit gramatik. *G* ved godt at der er noget galt med det.
Skrevet af: Rudik, 22. september 2004 kl. 8.32
Dansk, kan jeg godt finde ud af, når jeg gir mig god tid.
med venlig hilsen Rudik
Skrevet af: Merete Vinje, 22. september 2004 kl. 9.46
Hej Rudik
Du kan ikke blive anlægsgartner uden at kunne lidt engelsk. I bekendtgørelsen om uddannelsen til anlægsgartner kan du se, at du skal have engelsk på F-niveau.
Venlig hilsen
Merete
Skrevet af: Rudik, 22. september 2004 kl. 13.18
Tak for svaret marete :-)
Skrevet af: Anette Rasmussen, 24. september 2004 kl. 16.36
Hej Rudi!
Klø på! Hvis du er fast besluttet på at blive gartner, bliver du det også! Dit engagement er det vigtigste i den sag. Det du skal lære, skal du nok få lært, bare tro på dig selv! Prøv evt. at gå på biblioteket og lån et engelskkursus med bog + bånd.
Venlig hilsen
Anette
Skrevet af: Assad, 29. marts 2005 kl. 12.30
Kære... Det kan du ikke... For at være det som du skal være kræver at du kan snakke engelsk... Sorry.
Skrevet af: Britta Melchiorsen, 29. marts 2005 kl. 16.06
Hej Rudi.
Du skal tale med din studievejleder på skolen.
Skulle det vise sig at engelsk er vigtigt, kan du som Anette skriver, låne bøger og bånd på biblioteket.
Du kan også tage engelsk på aftenhold, du skal bare ikke give op!
Af en i 8. kl. at være, er dit dansk aldeles udemærket.
Man skal vel heller ikke bekymre sig for sin stavning, grammatik og formulering, før man skriver spørgsmål og svar på havenyt.
I så fald skulle du Assed måske kikke lidt mere på din formulering og sammensætning af ord.
Egentlig er det vel også urelevant, om man skriver enlig eller egentlig, bare spørgsmålet er forståeligt.
Venligst Britta
Skrevet af: Ellen Ahrensback Roesgaard, 5. juni 2005 kl. 23.28
Hej Rudi
Jeg er uddannet planteskolegartner, og har i løbet af de 4 år uddannelsen varede aldrig haft brug for at tale engelsk. Hæng du bare på i engelsktimerne; får du 6 til eksamen er du bestået og har ingen problemer. Ellers må du se at få presset en dispensation igennem. Hvis du følger lidt med i medierne, ved du også at regeringen arbejder på at genindføre mesterlæren. Dette vil givet vis medføre ændringer i kravene til optagelse på uddannelsen.
Og til Ole Nielsen: Jeg har siden uddannet mig til lærer og går vældig meget op i unge menneskers stavning og grammatiske færdigheder – på rette tid og rette sted.
Dette er ikke rette sted.
Med venlig hilsen
Ellen Ahrensback Roesgaard
Skrevet af: Rudik, 6. juni 2005 kl. 7.38
Tak Ellen Ahrensback Roesgaard, det det gav mig et skub i den rigtige retning.
Med hensyn på Ole Nielsens svar til mig, hvor han begynder at rette i min dansk stavning, syntes jeg også han går for vidt. Han ved fx ikke at jeg har svære indlærings vanskeligheder. Og har gået i en privat klasse til og med 4klasse. Og der efter smidt ned i en normal 3klasse. Han ved ikke at jeg går i skole, 2år mere end andre elever.
Men det er også i orden. Men at han lige frem bliver provokeret over det, og kalder det dovenskab osv. Det kan jeg ikke accepter, det er i orden at han rette på mit grammatisk og stavning. Men at han begynder og kalde folk dovne, når de ikke kan stave ordentligt, syntes jeg at han går for vidt.
Men jeg kan da lige indslå at jeg har været til årsprøve, der fik jeg 9 i stil skrivning. Og 7 i engelsk. Så det går bedre end forventet.
Skrevet af: Ole Nielsen, 6. juni 2005 kl. 10.40
Kære Rudi og Lærerinden!
Jeg har nærlæst mit indlæg fra i fjor og kan heldigvis konstatere, at jeg ikke har beskyldt dig for at være doven.
Min påstand var, at du og sikkert andre aldrig vil komme til at skrive "enlig" i stedet for "egentlig", hvis danskere i almindelighed anstrenger sig for at udtale ordene på en tydelig måde.
Lærerinden mener, at dette forum ikke er tid og sted at påtale sproglige ting.
Det kan jeg til en vis grad tilslutte mig, men tråden havde en indgang, der handlede om noget sprogligt.
I øvrigt vil jeg ønske Rudi tillykke med det opnåede årsprøve-resultat.
Med venlig hilsen
Ole Nielsen
Skrevet af: Emil, 14. oktober 2005 kl. 14.22
Du mangler da vist også kundskaber hvad angår ordbrug. Feks. havde burde, i denne situation, udskiftes med have
Skrevet af: Rudik, 15. oktober 2005 kl. 8.48
Emil. Hold nu mund.
for at ikke skrive hold nu kæft.
Hvis du læser længere oppe i indlæggende, så er jeg blevet kritiseret for det tidligere. på året. og det kan ikke passe, at du skal begynde at svare så dumt på et indlæg der over et år gammelt!
Skrevet af: Rudik, 15. oktober 2005 kl. 8.51
Emil. Hold nu mund.
for at ikke skrive hold nu kæft.
Hvis du læser længere oppe i indlæggende, så er jeg blevet kritiseret for det tidligere. på året. og det kan ikke passe, at du skal begynde at svare så dumt på et indlæg der over et år gammelt!
Skrevet af: Peter, 1. september 2009 kl. 0.33
Hej
Du behøver ikke at kunne engelsk for at blive anlægsgartner. På den tekniske skole hvor uddannelsen skal tages vil der være en del hjælp at hente hvis man har problemer med de boglige fag.
jeg har en kammerat der er ved at blive anlægsgartner hos Skælskør Anlægsgartnere: www.skag.dk/
Han har meget svært ved engelsk og klarer sig fint. Han er dog også en rigtig dygtig håndværker
Skrevet af: Eivin Knidsen, 1. september 2009 kl. 8.53
Da jeg var en ung mand, da skulle man ikke forbi skolebænken for at blive eksempelvis gartner. Dengang kunne man gå lidt med hos en mere erfaren, og lærer faget på den måde. For os der boede på landet var der i øvrigt langt ind til byerne – og dermed også til skolerne. Det er naturligvis anderledes nu, hvor alle har biler.
Mvh Eivin (^_^)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.