Skrevet af: Suzy, 18. oktober 2004 kl. 17.09
Jeg købte i sommers en staude, en Rød Solhat som jeg plantede i en stor potte i så-og-prikle-muld.
Men den trives ikke godt. Den har ikke sat blomster og mange af bladene er gule.
Hvad kan jeg gøre for at den får det bedre? Hvad slags gødning skal den have? Kan den plantes ud i haven hvis jorden er mager sandjord?
Skrevet af: Bjm, 19. oktober 2004 kl. 7.16
Til Suzy. Også jeg har plantet en Rød Solhat ud i haven dog allerede for 2 somre siden. Første sommer fik jeg kun lige farven at se på 2 sølle blomster som nåede at blomstre inden vinteren kom men i år har der konstant været en stor buket af Rød Solhat som hele tiden blev udskiftet af nye blomster. Så hav tålmodighed det betaler sig!
Skrevet af: Marianne, 19. oktober 2004 kl. 9.15
Hvis jeg husker ret så er der ingen gødning i så-og-prikle-jord. Deraf de gule blade.
Jeg ville plante den ud i haven. Sæt den evt. i noget pottemuld/kompostjord og gød den til foråret.
Skrevet af: M.Hansen, 31. maj 2005 kl. 17.12
Jeg har forspiret bl. Rød Solhat og cherrytomater, men kun en af de to har spiret og sat kimblade men jeg kan ikke finde ud af hvilken.Hvor kan jeg se et billede af de første blade tak for hjælpen og god sommer.
Skrevet af: M.Hansen, 31. maj 2005 kl. 17.16
Min gode veninde forsøger forgæves at få stokroser men de bliver ikke rigtigt til noget. Deres jord er meget kalkfattig kan det være årsagen? tak for evt. svar.
Skrevet af: Ketty Bahrs, 5. juli 2005 kl. 22.14
Hejsa.
Du kan snuse til dine små planter. Hvis du ved hvordan en tomatplante dufter, er du ikke i tvivl.
hilsen
Ketty
Skrevet af: Wina Fiona, 1. august 2006 kl. 21.45
Hej.
har lige købt en rød solhat. forhandleren sagde den ikk ville kunne lide at bo i en kukke/potte, og læste så at Suzy i 04 havde problemer med rød solhat i krukke.
Hvordan er det gået siden da?
Og har andre erfaringer med hvordan planten har det bedst?
Og har nogen prøvet at lave deres egen echinamin?
hej fra wina...
Skrevet af: Suzy, 13. oktober 2006 kl. 15.05
Jeg plantede den røde solhat ud men desværre overlevede den ikke vinteren.
Jeg har senere anskaffet mig en gul solhat- og plantet den ud og den er det heldigvis gået fint med den trives fint!
Man må jo prøve sig frem men det er i hvert fald vigtigt at få den plantet ud i tide den må ikke stå for længe i krukkken.
Hej
Suzy
Skrevet af: Rikke, 23. oktober 2009 kl. 7.00
Skal en rød solhat klippes ned her til efteråret, jeg har lige sat tre stauder i haven?
Skrevet af: Søren S Duun, 23. oktober 2009 kl. 10.23
Jeg ville ikke klippe mine stauder ned, selvom de bestemt ikke er kønne på den årstid. Jo mere de har at stå i mod med til vinter, jo bedre overlever de. Så heller klippe dem i marts -april måned.
Skrevet af: Wina Fiona, 24. oktober 2009 kl. 8.12
Sjovt at se denne gamle tråd igen.
Min solhat står stadig i den samme krukke. Og den står vist et dårligt sted, for jeg glemmer den altså glemmer at vande den, og den kunne sikkert også bruge en ompotning. Den står bag pæretræet på et sted hvor der er sol sidst på eftermiddagen, og ellers kun skygge.
Den er aldrig blevet klippet i, men blomstre da hver sommer alligevel.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. august 2011 kl. 14.10
" I Nord-amerika trives den pælerodede plante, som udvikler rødder dybt ned i jorden, særligt godt på den tørre kalkholdige præriejord og på sandsletter. I Europa bliver Rød Solhat dyrket på næsten al slags havejord." fra www.hauschka.dk/kvalitet/plantelex/roedsolhat/
Da jeg boede ved Odense i et område havde jeg et bed med rød solhat. På denne lette og muldrige jord i det nordlige Odense, trivedes den overordentligt fint og bredte sig som var den betalt.
Skrevet af: Ole Madsen, 13. marts 2012 kl. 21.34
Nogle mener, at rød solhat er godt mod immunforsvaret. Ifølge www.sundhedslex.dk/roed-solhat.htm mod en lang række infektioner. Er der nogen af jer, der har prøvet at fremstille naturmedicin ud af rød solhat? I så fald, hvad er jeres erfaringer?
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. marts 2012 kl. 21.55
Hej Ole
Da jeg havde planten i haven, tørrede jeg blomsterne og knopper og brugte dem til urtethe. Min fornemmelse var, at den fik f.eks. en forkølelse til at fortage sig hurtigere end ellers.....
Da jeg blev træt af at drikke te, lavede jeg udtræk af planten i vodka/snaps. Er dog i tvivl om effekten af dette ifht. teen, men fornøjelsen var klart større.
Jeg har læst et eller andet sted, at indianerne udvalgte planterne til medicinsk brug, på baggrund af rodens smag. Jo skarpere denne smager, desto bedre.
mvh Vibeke
Skrevet af: Anders Hansen, 14. marts 2012 kl. 8.18
Hej
Her er et program om solhat og hvad man kan bruge planten til www.dr.dk/nu/player/#/urt/16208/17:14
Mvh Anders
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.