Skrevet af: Vibeke LLund, 17. april 2005 kl. 10.07
Som ny drivhuseejer er jeg interesseret i at vide, hvordan jeg skaber de bedste vækstbetingelser.
Jeg kan finde noget om luftfugtighed, men har endnu ikke kunnet findet svar på, hvilken temperatur jeg skal tilstræbe.
Kender du noget hertil og har du andre "begynder fif",.vil jeg gerne høre om din erfaring.
Skrevet af: Hans, 2. maj 2005 kl. 20.52
Hej Vibeke!
Ja det er rigtigt hvad er en god temperatur i drivhuset?
Og skal varmen være tør og god en god udluftning er godt for tomater,hvorimod
argurker kan lide varm og fugtig luft.
Jeg er lige blevet færdig med at opstille
mit nye drivhus og det har et vindue monteret på taget,og jeg vil købe en af den slags automatiske vindues åbnere snarest,det er en der arbejder efter
temperaturen,åbner og lukker automatisk
vinduet,du kan nok få en nærmere og bedre
forklaring om denne vindues åbner hos
dorhandlerene,
jeg glemmer nemt at åbne vinduet når det
bliver varmt,og husker ikke at lukke
til natten,så derfor syntes jeg det er en
god opfindelse med en automatisk vindues
åbner.
Skrevet af: Hans, 2. maj 2005 kl. 21.08
Hej!
Er der mon nogen af jer der kan fortælle
mig,skal jeg kalke mit drivhusvinduer for
at beskytte planterne mod det skarpe sollys? kan jeg nøjes med at kalke taget?
jeg kan godt lide og se planterne gro når
jeg får en tår kaffe i køkkenet og ser ud
på vores nye drivhus.
hilsen Hans
Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 19. maj 2005 kl. 23.39
Til Vibeke:
Med en temperatur på 25–28 grader tilfredsstiller du mange tropiske frugters behov (og det er jo som regel dem vi dyrker!)
Det er en god temperatur for tomat, peber, chili og agurk – forudsat at der også er meget lys selvfølgelig. Agurk kan efter sigende tåle lidt mere end de andre, så stil den det varmeste sted i drivhuset.
Skrevet af: Vibeke LLund, 23. maj 2005 kl. 13.09
Tak Patrick.
Det er deromkring temp. ligger disse dage og det gror over al forventning i mit drivhus. Nu mangler jeg bare at sætte agurkerne og peber derud. Det har været lidt for koldt om natten indtil nu.
Har du erfaring med meloner og auberginer?
Skal de bindes op som agurker?
vh vibeke
Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 23. maj 2005 kl. 13.59
Jeg ved desværre ikke meget om auberginer og meloner, andet end at auberginer kommer fra samme klima som peber, så du skal nok give dem samme "behandling" som peber. Der er nok en anden, der kan hjælpe?
Jeg er også fristet til sætte mine agurkplanter ud, men tror lige jeg venter til begyndelsen af juni. Hvad gør I andre?
Jeg tror godt, du kan sætte peberplanterne ud. Jeg har sat to af mine ud. Hvis det skulle blive meget koldt en enkelt nat (1–5 grader) dør planterne ikke, men væksten går selvfølgelig stå.
Skrevet af: Skyggen, 28. maj 2005 kl. 19.29
Hej,,jeg har lige sat mine nye agurker ud,,prøvede for 3 uger side de gik ud,,min peber satte jeg ud sidste uge,,den blomster og det hele,,men har ikke vokset en disse,er det normalt,,mine tomater er vokset over doblestørlse,og min tempertur idrivhuser er 45–49 på højste tidpunkt på dagen og 9–10 om natten,
Skrevet af: Britta Melchiorsen, 29. maj 2005 kl. 9.45
Hej Hans
Du behøver ikke at kalke dit drivhus, det er også en ulempe i gråvejr.
Du kan i stedet sy nogle garginer i nylon.
Samme type som ældre mennesker førhen brugte som undergardiner, hvide og let gennemsigtige.
Jeg har hængt mine op i stålvirer, i loftet og tremplen, gardinerne er sat på med stålklemmer, som ender i en stålring, stålringen kører meget let på viren! Virer og klemmer fås i Ikea.
Fra loft til trempel, har jeg ladet gardinerne hænge i en blød bue, så er der plads til mulige vindrueranker.
Gardinerne kan trækkes for om aftenen, dette holder om natten på varmen i drivhuset.
Om dagen trækkes gardinerne for, når temperaturen i drivhuset er ved at blive for høj.
Planter i drivhus vil gerne ha'alt det lys som er muligt, det er varmen der kan blive for slem.
Skrevet af: Britta Melchiorsen, 29. maj 2005 kl. 9.49
Hej Hans
Glemte at skrive, at gardinerne går til soklen.
Hilsen Britta
Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 29. maj 2005 kl. 23.08
Til Skyggen: Peber har det med at vokse langsomt – selv i drivhus. Man må have tålmodighed. Især i forhold til tomatplanter kan peberplanter forekomme noget sløve i optrækket. Hvis din peberplante har haft en dårlig opvækst, eller bare er et dårligt "eksemplar", vokser den ekstra langsomt.
Husker du at gøde planten?
En temperatur på 45 grader er alt for høj, (med mindre termometeret står i direkte sol). Det er ingen kunst at have masser af varme i drivhuset, når bare solen skinner. Kunsten er at holde temperaturen på et rimeligt højt niveau (prøv med 28 grader i skyggen), og så samtidig ikke lufte alt for meget ud, så der bliver lige så koldt indenfor som uden for drivhuset.
Skrevet af: Skyggen, 30. maj 2005 kl. 16.11
Takker Patrick,mit drivhus står i solen heledagen får aldrig skygge,og ja jeg gøder en gang om ugen,lufter ud hverdag solen skinner åbener jeg winduet,men har alsør temperturer på 40 og over,,min max tempertur er 57 grader der inde,hved jeg spørger mærkeligt,men er mit første drivhus og er først lige ved at kunne finde rundt i min have sæl om jeg har boet her i 33 år nu,har aldrig sagt mig noget men syntes det er sgu da meget sjov,,troede bare de groede meget hurtiger,og i siger Køb en drivhus bog,men sorry jeg er arbejdsløs på bistand nu og bibloteket har lånt dem alle ud,så har kun jer til at hjælpe mig,tror ogse jeg har lavet en lille fejl,,plantede en hmm sorte sarah's øjene meldem min tomater,,den er nu groet rund om min tomater med sine lange arme*skud*den gror som bare F*bip* den er pæn,,men er det godt at ha den i drivhuset,,Min rose gik ud der inder,,ohh ohh skal man ogse knipe sideskudene af Agurkerne? de gror fint nu,,har gjort det på tomaterne,og har klippet alle bladene af min peberfrugt,,var nok en fejl,,men ville bare hjælpe dem de så ud til at være ved at gå ud,,Men Jeg siger 1000 tak for hjælpen og håber at du/i vil hjælpe mig igen og igen og igen,,ærligt,,Jeg ved inted om planter andet at jeg sæl skulle ha gået i planteskole som lille,,,,Jeg var en være rod.thi hi hi
Skrevet af: Hans, 30. maj 2005 kl. 23.07
Hej alle sammen,
det var så årets første dejlige aommerdag
og nu skal i ikke komme og sige at det lidt for varmt for så skriger jeg,det var
moske lidt for varmt at arbejde i haven,men husk du skal også nyde din have
og insuge alle de dejlige dufte vore have=
blomster afgiver,og tage sig en lille lur
på havebænken det afstesser,intil konen
kom og vækkede dig og spørg,"har du lyst til en kop kaffe" ja tak",hun siger,"du siger aldrig nej tak,men griner og går og
laver kaffen og den nyder vi så på teressen.
Men nu er jeg igen kommet væk fra "indlæg"
Hej Britta,
Det er en "postgang for sent"med dit råd
om at sy lette gennemsigtige gardiner der
kan trækkes for når solen er for hård ved
drivhusplanterne,hvis solen er for skrap
det er et spørgsmål jeg ikke har fundet ud
af tilbundsgående,men nok om det er godt
eller ikke jeg har kalket noget af mit
drivhus,drivhuset er opstillet med den lange side (tag ryggen) Øst–vest og taget der vender mod syd er kalket og det
øverste lille del af sidevinduerne dem der
også vender mod syd, har brugt et produkt
fra et bio co. "Coolglass" unden på pakken,"protects plants from summer sun"
kalkes på ydersiden af glasset og bliver
på hele sommeren igennem,selv ikke den tungeste regnstorm kan vaske det af,når season er over kan det børstes af med en
børste,
Alle mine planter har det tilsynrlade godt idet der ingen af dem der er bleven
slanten eller hænger med bladene og tomater gror og blomstre så det er fryd.
Har fået købt en automatisk vinduesåbner
og den er monteret og virker.
"Tekniske data.
Maksimal vinduesåbning ca. 45 cm.
Maksimal åbning ved ca.30 grader(afhængig
af indstilling og belastning.
Løfter op til 7,0kg.
Begyndende vinduesåbning justerbar mellem
15–25 grader c.
og til det med begyndende vinduesåbning
konkludere jeg,du sætter den til at begynde at åbne ved ca.22 og lader så
vinduesåbneren lave resten af arbejdet
dag og nat,eksperterne har jo fundet ud af
lave en sådan vinduesåbner og det er gjort
så vi for den rigtige temperatur i vores
drivhus her på den nordlige del af jord=
kloden.
Derfor syntes jeg det er en god opfindelse
med en "Automatisk vinduesåbner"
Men husk nu og ryst jeres tomater når blomsterne er sprunget ud
Venlig hilsen Hans
jeg nyder meget at have kontakt med "Have=
bænken"
Skrevet af: Skyggen, 31. maj 2005 kl. 11.21
Undskuld jeg spørge,,Hvorfor skal man ryste tomatplanterne?
Skrevet af: Hans, 31. maj 2005 kl. 17.40
Hej "Skyggen,
Når tomatplanten blomstre og du ryster planten får du blomster støv fra en blomst
til at flyve og bestøve en anden blomstog det giver flere tomater jeg bruger to fingre som jeg flimre med på tomatplantens
stamme så hele planten ryster let.
hilsen Hans
temperaturen har i dag været konstant 28'c. og vinduet har været fuld åben hele
dagen og jeg har haft skydedøren ful åben
midt på dagen for at udlufte men også for at holde temperaturen nede på under 30'c.
Det bliver spændende og se om mine tomater
bliver med sorte pletter i bunden af tomaten,det siges de gør hvis du dyrker
agurker i samme drivhus som tomater,
der står skrevet i bøgerne bestøv dine
agurker med lunken vand på bladene hver dag,og det er jo ikke god snak for tomat'=
planterne,men vi for se hvor galt det er
når sesongen er ovre.
hilsen Hans
Skrevet af: Skyggen, 31. maj 2005 kl. 18.07
Bestøver biér og andre små dyr ikke?,hvor lang tid skal man *vaske* agurk bladene i varmt vand,jeg har mine tomater lige over for min agurker tror du det er forkert,,viste ikke de ikke kunne sammen,og mine chilli taber blomsterne,
hilsen Skyggen
Skrevet af: Hans, 31. maj 2005 kl. 20.49
Hi skyggen,
Spray daily wiith tepid water and keep the
atmosphere mooist by damping down.Keep the
plants shaded from bright sun.
regard Hans
Skrevet af: Brian Krause, 31. maj 2005 kl. 21.37
Det er rigtigt som Hans skriver, at man kan ryste tomatplanterne for at give bedre bestøvning. Ingen bestøvning = ingen tomater.
Der skal nok rystes temmelig kraftigt, hvis man vil have pollen fra én blomst til en anden. Det er nu heller ikke nødvendigt, for tomater er selvbestøvende.
Se evt. mere om tomaters formering her: www.gourmethaven.dk/froehjoernet/vejledninger/tomat/index.html
Mht. problemer med at dyrke tomater samme sted år efter år, så har jeg gjort det i 15 år nu. Hidtil uden problemer.
Mvh
Brian
Skrevet af: Hans, 31. maj 2005 kl. 22.51
Hej Brian,
Mange tak for weben om tomater,men der er vist meget mere at læse på i den Web så
har skrevet adressen ned og gemmer den her
i skuffen på computer skrivebordet.
hilsen Hans
Skrevet af: Roy Andre Lippert, 25. maj 2006 kl. 20.39
Er det skadeligt og ha 2 agurk planter i sammen med tomatplanter? om dem ikke star for nere hverandre?
Skrevet af: Roy Andre Lippert, 25. maj 2006 kl. 20.42
Trenger tomat og agurk plantene meget med gjodsel?
Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 26. maj 2006 kl. 14.42
Du kan godt have agurk og tomat ved siden af hinanden. Men husk at især agurkplanten bliver meget stor og let kommer til at skygge for tomatplanten. Derfor: God afstand mellem planterne.
Skrevet af: Gitte, 11. juli 2007 kl. 12.44
Hvor tit skal man gøde har både tomater og agurk peber
Skrevet af: Michelle, 19. juli 2007 kl. 0.10
Hvor tit skal jeg endlig vande min tomat plante?
Jeg bor i en lejlighed på 1 sal så har den bare til at stå på min altan hvor der hurtigt kan blive varm især når der er sol. Synes det er svært at vrodere hvor meget vand den skal have og hvor tit. Har kun en plante.
Skrevet af: Lisa, 13. maj 2009 kl. 12.49
Hej.
Jeg tænkte om det er muligt at have tomatplander i mit vindue i min lejlighed, der er sol fra kl. 14 til kl. 20 ca.
Håber der er nogen der kan hjælpe, for jeg elsker hjemmedyrkede tomater!
Lisa
Skrevet af: Carles I Sara From Spain, 3. oktober 2010 kl. 16.40
Hi! We're Carles and Sara from Spain. We're looking for some work in Denmark. We're interesting in greenhouses
We're living in Sundbylillevej 18 B (Slangerup) for now. We can move anywhere
We was working for Camilla Plum, and then for Soris,... and now We're looking for a new job until christmas. We can work in anything
If you have some work or you know some person who needs people, please, tell us sabuixo@hotmail.com
thank you
PS: We can send you our CV if you give us your email
Thanks
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.