Forum

Amerikansk Lykkekastanie

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kathrine Boe, 2. februar 2003 kl. 8.41

Jeg ville så gerne vide hvordan en amerikansk lykkekastanie sår nye planter. har den blomster eller kommer der katsnier på et tidspunkt?

1 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 2. februar 2003 kl. 9.36

Vildtvoksende Pachira aquatica sætter spiselige frugter, men det er sjældent at de eksemplarer, der benyttes som potteplanter blomstrer og sætter frugt. Spiredygtigt frø kan være vanskelige at skaffe. Formering bør ske ved afskæring af topstiklinger, der sættes i fugtig pottejord ved ca. 25 grader sent på foråret eller i sommerhalvåret. Ved stiklingeformering bør der sættes en peforeret plastpose over planten for at reducere fordampningen.

2 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J.Nielsen, 11. februar 2004 kl. 20.04

Hej
Jeg har fået en flot og stor Lykkekastanie som jeg gerne vil bevare. Da jeg har tendens til at overvande og dræbe mine stueplanter vil jeg høre hvordan jeg skal passe den?

Jeg har hørt, at den godt må tørre ud imellem vandingerne, men hvor meget? Der er flotte nye skud som vokser frem, men den kan samtidig godt tabe blade og føles tør hurtigt efter vanding.

Med venlig hilsen

3 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 14. februar 2004 kl. 8.35

Brug en forstøver. Din amerikanske lykkekastanie, Pachira aquatica, har brug for høj luftfugtighed; det sker tit, især i vinterhalvåret, at blade falder, når fugtigheden ikke er tilstrækkelig. Giv planten, gerne flere gange daglig, et pust med en vandforstøver på bladene. Planten tåler meget lettere at tørre op i potten, da den lagrer vand i stammen, men den trives bedst med en jævn fugtig jord, der ikke er overvandet. Efter en periode med normal god vanding, kan planten holde op til en måned uden vand i potten. Amerikansk lykkekastanie tåler kraftig beskæring om foråret, holder af ca.20 grader, gerne en anelse koldere om vinteren, en placering i lys eller halvskygge, ikke i direkte sommersol mange timer i træk. Pachira gødes normalt fra marts til september og trives endvidere med en udendørs placering om sommeren i halvskygge. Dugdråber på bladene, sukkersaft, er normalt.

4 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Heiberg, 5. juni 2004 kl. 21.20

Min amerikansk lykkekastanie har fået nogle gule/brune blade – hvad kan det skyldes?

Den har stået flot grøn hele vinteren i et sydvendt vindue. Jeg har flyttet den væk fra direkte sol. Jeg vander jævnligt.

Hvad gør jeg forkert?

5 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Albertus, 14. juni 2004 kl. 17.31

Vi har det samme problem som Jytte Heiberg – er der nogen der kan hjælpe?

Venlig hilsen
J&J Albertus

6 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Heiberg, 14. juni 2004 kl. 18.58

Vedr. lykkekastanien (Pachira)

Der er åbenbart mange forskellige meninger omkring pasningen.

På hjemmesiden www.feldborg.com kan man læse om planten at den tåler direkte sol og er særdeles velegnet til en placering i et stort vindue.

Jeg har ved at læse om kaffeplanten læst, at den ikke tåler kalkholdig vand, da den så får gule blade der bliver siddende på planten – kan det evt. være sådan noget?

7 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis, 15. juni 2004 kl. 1.02

Jeg købte en lykkekastanje i IKEA til 199,–Jeg bor i en kælder – med ringe ingående sollys – den begyndte omgående at visne... Så købte jeg to ultraviolette spots placering 1 meter fra planten... OG SÅ... 14 dage efter og den stod så flot som var den lavet af plastic... Ikke ét brunt blad, utrolig nem at holde... Vander hver 14 dg. – 1 gang pr. md... Den klarer det fint...

8 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gerda, 24. juli 2004 kl. 15.06

Hjælp! min lykkekastanie smider alle bladene. Den står i et vestvendt vindue!

9 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis, 24. juli 2004 kl. 23.13

Løsning: 1–2 stk Ultraviolette pærer rettet mod planten i ca. 1 meters afstand... Jeg har selv haft samme problemmatik – efter 14 dage stod planten som var den lavet af plastic – og det gør den stadig hér 7 måneder senere... Nu er det så blevet tid til at tage stiklinger af den for den skyder helt vildt – men de går ud når jeg bare sætter dem i vand – så måske nogen har løsningen på dén...?

10 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ove Pedersen, 10. august 2004 kl. 11.51

Jeg har køb en stor flot lykkekastanje, men bladene bliver gule...hvad er orsagen til det.

Hilsen Ove Pedersen

11 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob, 22. august 2004 kl. 15.18

Vi har en lykkekastanje der er ved at gå ud...

Den består af 5 stammet der er flettet, men 3 af dem er gået ud nu... Det er som om de rådner nedefra, men det er ikke fordi vi overvander... Den får vand ca. hver 14. dag... Hvad gør vi galt?

12 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gerda, 22. august 2004 kl. 15.33

I skal altid huske at overbruse planten (måske dagligt med kalkfrit vand), det er det den er allermest glad for

13 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J.Nielsen, 11. september 2004 kl. 19.11

Hvordan beskærer man sin lykkekastanie, så der kommer nye friske skud? Den har nu kun 1 grøn stilk tilbage, resten er brune ligesom stammen.

14 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe, 20. december 2005 kl. 23.41

Hej Dennis

Hvor køber man ultraviolette spots?

Hvad hedder disse spots – mærke el. andet?

Med venlig hilsen
Birthe

15 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis, 21. december 2005 kl. 0.19

Bare køb/bestil dem i en elforrretning/installatør.

16 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis, 21. december 2005 kl. 0.20

17 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis, 21. december 2005 kl. 0.21

18 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Hjerrild Jakobsen, 15. januar 2006 kl. 12.53

Jeg har fået en lykkekastanje i fødselsdagsgave – kan den stå i min udestue – hvor temperaturen her i vinterhalvåret kommer ned på ca. 5 grades varme?

19 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 23. oktober 2007 kl. 11.53

Hej, fedt at læse om jeres erfaringer og løsninger til denne flotte plante...

men... jeg oplever at de fleste med tiden vil ændre farve på stammen fra flot sund grøn til tristere brun/grå... hvad beror dette på? Er det tegn på overvanding – eller bare helt normalt?

20 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M.Andersen, 7. februar 2008 kl. 12.03

Hej ;-) Jeg blev også den glade ejer af et Lykkeskastanie træ fra Ikea sidste år, og træet er snart så stort at det går op til loftet her på mit kontor, jeg ved godt at jeg bare kan skærer det ned.

Men mit spørgsmål drejer sig om at jeg skal på Barsel her 22. april, og for at sikre mig at træet ikke dør af dårlig pasning imens jeg er væk. Havde jeg tænkt mig at sætte træet ud i min have i en skygge krog hele sommeren samt efterår-da det er for stort til at have i min stue. Vil det kunne overleve at bo i haven, jeg har altid vandet mit træ hver dag på kontoret, og ekstra meget inden jeg går på weekend.

mvh M

21 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Jakobsen, 21. februar 2008 kl. 16.12

Hej ved i hvor meget en lykkekastanie gror om året?

På forhånd tak:)

22 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathina, 12. oktober 2008 kl. 20.15

Hej
er der nogen der ved om træet fletter sig selv eller skal det have hjælp, jeg har fået et lille et og det er ikke flettet

på forhånd tak :o)

23 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aase Gottfriedsen, 10. januar 2009 kl. 14.53

Hvad indeholder saften fra en lykkekastanje- er det noget huden kan tåle?

24 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina, 21. april 2009 kl. 17.52

Jeg har købt en lykkekastanie i IKEA, og derinde stod de jo udendørs og så købte jeg en stor krukke og plantede den om i og stilte den udenfor i østsiden.

Nu har den fået gul/hvidlige blade, og jeg tænker på om den er ved at gå ud?

Kan den ikke tåle at stå udenfor?

Og kan den have fået frost siden dens blade ser sådan ud?

Kan jeg redde planten?

25 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 21. april 2009 kl. 21.54

Chek den på google på latin hedder den pachira ser ud til at den er nem...god jagt.

erik

26 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Solveig, 24. august 2009 kl. 21.40

Hejsa, jeg skriver ang. min lykkekastanie. Jeg er lige flyttet og den stod ude en nat. Dagen efter tog jeg den ind, og nu er den desværre begyndt at rådne ved en af stilkene. Hvad gør jeg med denne rådne stilk? Jeg klippede noget af den, men nu har det bredt sig til længere nede på stilken. Håber at der er nogen, som kan være mig behjælpelig med dette.

27 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Larissa Laurien, 27. april 2013 kl. 21.16

Jeg vil bare høre om nogen af jer har fundet ud af om den sirup, som planten producerer så flittigt, spiselig? eller måske enda sund? Og kalorier fri?

28 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Klubien, 22. januar 2017 kl. 15.14

Hej!

Der er som regel nogen i IKEA til ca.200kr.

Fandt en video på youtube med en gut der fortæller meget enkelt om pasning, ligeså om de gule blade (som man ikke skal frygte)

Her er et link

youtu.be/Gi7s9nDyaMY

Nyt svar til emnet »Amerikansk Lykkekastanie«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Amerikansk Lykkekastanie

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider