Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 30. august 2005 kl. 23.17
Er der nogen, der er skrappe til at dyrke okra? Jeg har høstet en del okrafrugter i år, selv om jeg godt nok troede, at det var umuligt i dansk klima.
Nu vil jeg gerne tage frø fra en moden frugt. Hvordan kan man se, om okraen er moden?
Skrevet af: Henning Nielsen Lund, 28. september 2005 kl. 10.00
Har ikke selv prøvet at dyrke Okra, men har prøvet at søge på internettet... fandt siden her – www.urbanext.uiuc.edu/veggies/okra1.html – som siger at Okra bliver brune, og åbner sig, når de er modne :-)
Hvor har du fået fat i Okra frø? Har du bare købt tørret Okra, og taget frø derfra?
Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 28. september 2005 kl. 13.20
Jeg plukkede okrafrugten, da den var brun. Den virkede temmelig overmoden. Planten fik et hefigt angreb af spindemider og måtte kasseres, men nu vil jeg så putte frøene i jord til marts og så må vi se.
Jeg købte frøene på www.impecta.se
Sorten hedder "Okra burgundy" og har artikelnummer 9824. Det er en god sort.
Du kan ikke tage frø fra købte okraer, da det er de umodne frugter man spiser.
Jeg vil anbefale at lade planten stå indendøre hele tiden (med mindre man har opvarmet drivhus), da den kræver konstant høje temperaturer. Så slipper man også for spindemiderne.
Skrevet af: Newbie., 6. oktober 2008 kl. 20.44
Hej
Er der nogen der har lyst til at dele erfaringer med plantning af okra?
Jeg vil gerne prøve at dyrke orka næste sæson, og har lavet følgende plan:
Efter anbefaling fra en ven så skal frøerne allerede såes i februar og plantes i drivhuset maj og friland i juni.
Jeg vil plante 3 okra planter i en plantesæk på en kapilærkasse og 3 planter i en planteæk på gulvet i drivhuset.
Jeg vil også prøve at plante 3 planter direkte i jorden i køkkenhaven.
Jeg har ingen anelser om min plan er god eller dårlig. Men jeg håber på at nogen vil skriv om dyrkningsmetoder og udbytte af okra planten.
Mange tak.
Newbie
Skrevet af: Charlotte Hultberg, 29. marts 2010 kl. 14.43
Hej Newbie!
Jeg har ikke store erfaringer med at dyrke okra, men har lyst til at prøve i år i mit nye drivhus. Hvordan gik dit projekt?
Hilsen
Charlotte
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Okra