Forum

Birketræer – er de totalt dominerende?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henning Fra Den Grønne Cottage, 26. marts 2003 kl. 13.00

I en del af min have (400m2=20 x 20m) står der ca 12 birketræer(ikke hænge).

De er slanke opstammede, slanke og ca en fod i diameter hvad de største angår.

Da der (inden stormen ryddede op) har været ca 10–12 nåletræer, er det lystnet gevaldigt. Græsset er skiftet fra gult til grønt. Og naturlig frodighed har bredt sig.

Nu har jeg så i kådhed i efteråret planter en del thujaer, i hel- og halv-cirkler, anlagt tre rækker hindbær. Og plantet blåbær, ribs og solbær.

Alt sammen smukt og arkitektonisk flot...

Men jordbunden er hævet havbund, haven beliggende mellem Liseleje og Hundested, 500m fra Kattegat.

Lidt nede ad vejen står der vand i haverne om efteråret, så jeg har hidtil opfattet min "birkelund" som et slags dræn...

MEN : Nu bliver jeg nervøs ved om de birketræer (mange? 12 på 400m2?) vil tage pippet fra alt andet?!?!?

Og i givet fald: hvad gør jeg?

1) Stammer endnu mere op, for derved at mindske birkekronerne? (hvis der er en proportionalitet mellem krone og rodnet hos birk?)

2) kapper nogle af birkene over i 2–3m's højde, for dog at bevare de smukke stammer, men begrænse væksten lidt?

3) Simpelthen fælder birk, så der kun er X(?) tilbage? Skal "X" være =0?

Altså jeg kvier mig voldsomt ved at fælde træer, men hvis jeg står overfor en flok "svampe", har jeg så noget valg?

På forhånd tak for virkelig gode svar!

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Johansen, 22. maj 2003 kl. 15.28

Jeg står og skal fjerne roden fra et birketræ i forbindelse med anlægning af indkørsel. Hvorledes graver jeg birketræet (ca. 30 cm. tykkelse) op kun ved brug af hånd og spade? Herunder hvorledes breder birketræets rødder sig. Udad eller nedad?

På forhånd tak.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy, 14. april 2006 kl. 16.37

Hvordan ser birketræets rødder ud? og hvor dybt ligger de nede ca 1 m fra stammen?

mvh
Villy

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Fra »Den Grønne Cottage«, 14. april 2006 kl. 22.29

Hej Villy,
og tak for interessen – og det flere år efter ;-)
Og som det svar jeg fik – ja, så trives træ (såvel som hul) glimrende...

træet er stort og sundt – og der er ingen synlige rødder – i overflade – jeg undrede og bekymrede mig blot over, at et træ kunne overleve med sådan en hulning...

Tankerne går jo til de gamle hule piletræer... ;-))

men der er frodig græs helt ind til stammen – der er ståor og prægtig, – min søn Mark døbte træet -allerede tilbage i 1998- til "Havens Kejser"
("Havens Konge" var deres yndlings kirsebærtræ ;-)

Birketræet er for den sags skyld ikke det eneste birketræ... jeg har en mindre flok 12 pæne og 5 små – de afhjælper dræningen af haven helt kolossalt...

Dog er det umuligt at få solbærbuske eller andre frugtbuske til at vokse imellem dem ;-((

Men STOR TAK FOR svar!

Henning ;-D

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Caroline Pedersen, 1. oktober 2009 kl. 17.17

Har birketræer lange rødder. Jeg har et birketræ uden for mit hus ca. 2 meter fra huset. Kan det have konsekvenser med rødder der kan gro ind under huset?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. oktober 2009 kl. 19.30

Hej Caroline Pedersen

Ja – det er der god sandsynlighed for!

Prøv at gå ind under emnet Spørg eksperterne på bjælken øverst på denne side. Skriv derefter i søgefeltet øverst til højre: Birketræer rødder.

Så får du 4 emner frem – det ene er et detaljeret svar på dit spørgsmål :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Birketræer – er de totalt dominerende?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Birketræer – er de totalt dominerende?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider