Forum

Troldpil

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria, 25. marts 2006 kl. 17.28

Hejsa
jeg overvejer lidt om jeg skal plante en troldepil i min have... er der nogen som har nogle ting som jeg skal være opmærksom på ved dette? jeg har også lige et par spørgsmål

1. hvorlang tid er en troldpil om at vokse?

2. hvor stor bliver den ca.?

på forhånd tak!...

mvh. Maria

1 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 26. marts 2006 kl. 18.47

Hej Maria
En troldpil kan i heldigste tilfælde gro en meter om året og bliver nemt 8 -10 meter. Den tåler kraftig beskæring, så du kan holde den i ave, men det kræver noget arbejde.

Vær opmærksom på at der findes flere sorter med forskellig farvet bark – og måske har de også forskellig vækst.

2 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 26. marts 2006 kl. 19.05

Hej Boi
taj for dit svar! hvad består "noget arbejde i"?

hilsen Maria

3 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 26. marts 2006 kl. 20.13

Hej igen Marie
Arbejdet består i at save og få træet fjernet, en pil er meget kraftigt voksende, så det giver noget at skære i, men det kan også ses som noget positivt, hvis du eller andre kan bruge de krogede grene til dekorationsmateriale.

4 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 26. marts 2006 kl. 21.07

Hej Boi- igen :)
jeg overvejede faktisk at plante sådan en troldpil for mine undulaters skyld :) for undulater elsker pil og troldpil er rigtig god fordi den er så kroget (det er sundt for deres fødder og krop :)) så ja den er nok meget god til det formål... så jeg tror nok at jeg måske vil plante sådan en!

mvh maria

5 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Hjorth, 27. maj 2006 kl. 21.01

Hej Havenyt

Kan man tage grene fra trolpilen og plante direkte i jorden. Hvis ja hvor tykke skal/ bør grene så være og skal de på nogen måde først snittes/bearbejdes?

mvh.

Henrik Hjorth

6 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 27. maj 2006 kl. 21.16

Du sætter bare en gren – ikke en kæmpetyk én, 4–5 cm tyk, i jorden, den skal nok slå rod, du behøver ikke hverken snitte eller bede bønner, vand skal den have hvis jorden tørrer naturligvis.

7 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanette Kisbye, 27. august 2007 kl. 16.56

Hej Havenyt

Er der nogen der kan fortælle hvor stort og hvor dybt en troldpils rodnet kan blive

mvh

Jeanette Kisbye

8 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Pilgaard, 8. februar 2008 kl. 0.53

Jeg har en pileart i min have, den har kroget grene og så bliver grenene meget brede når de er ca 1m lange, den breder sig rigtigt smukt og er omkring 1,5 m. høj og fylder snart 3 meter i diameter. jeg har selv " stukket " en gren i jorden for 3 år siden, uden at vide hvad det er, kan det være en troldepil? hvor er der et billede af troldepil så jeg kan sammenline? den ligner ikke noget der bliver højt, men smuk er den.

venlig hilsen Claus

9 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. februar 2008 kl. 8.44

Hej Claus
Det er en fladpil,også kaldet båndpil, du har. Det bliver en meget bred og kraftig busk. Den kan med jævne mellemrum skæres tilbage,det giver flere flade skud.

Hilsen Anne Marie

10 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 8. februar 2008 kl. 20.30

Troldhassel, Troldpil? (koreapil?) er efter min opfattelse to forskellige træer. Ligner lidt hinanden, men alligevel vidt forskellige. Troldpil ligner i farve slet ikke hassel. Troldhassel, måske efter det navnet hentyder til, er podet på alm. nødhassel. Fra Troldhassel, kan der, skyde alm. hasselgrene op fra roden, rodskud som det betegnes. Rodskud skal åbenbart nærmest gnubbes af, på et tidligt tidspunkt, ved håndkraft for at decimeres/gentagelse, og tilintegørelse. Det kan selvfølgeligt også senere gøres med grensaks, men så forgrener den sig nok.

Troldhasselgrene er smukke og dekorative – og måske endda penge værd, især ved juletid. Koreapils grene har jeg endnu ikke set på Torvet.

11 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Larsen, 10. februar 2008 kl. 10.42

Indeholder Troldepil blåsyre?

12 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 10. februar 2008 kl. 19.16

Nej. Barken indeholder salicylsyre.

Anne Marie

13 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonna Liv Theede, 3. marts 2008 kl. 16.47

Min mand og jeg er flyttet til et nyt hus for 3 år siden, hvor vi har plantet 7 troldepile ved siden af hinanden i en laaang og bred indkørsel til huset.

Vi havde plantet 2 af de 7 det første år-
og de er ca. 4 meter nu...

Den størrelse de andre 5 har, er et stykke over 2 meter- men passende synes jeg.

Kan vi klippe alle 7 i år så de er lige høje-
og hvornår er bedst?

Min mand vil helst at de får lov at gro-
men jeg vil gerne vide om ikke de bliver tættere for neden, hvis vi klipper dem alle, så de er ca. 2 meter- hele tiden!

I modsat fald tror jeg vore naboer måske vil klage over, de ikke kan kigge ned over byen... vores grunde i området her ligger meget forskudt-det er rigtig smukt -
men hvis vores troldepile kan blive 10 meter høje, kan det jo godt tage noget af naboernes fornøjelse ved udsigten.

Tak for svar!

Venlig hilsen Jonna Liv

14 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gn, Fjerritslev, 8. marts 2008 kl. 20.18

Jeg har en 4–5 m høj troldpil. Den væltede i stormen for 3 år siden. Jeg klippede rigtig meget af over det hele, rejste den op igen og bandt den til en stolpe. Allerede året efter var den fin igen, men ikke så fyldig.

Jeg vil dog gerne spørge om den kan gro fast igen. Rødderne er jo meget overliggende. Den har for øvrigt optrådt mærkeligt. Vi havde den bundet i de første år. Opbindingen sprang og træet bøjede sig dydigt mod jorden. Vi rejste det igen og stammen havde ikke taget skade. Hvorfor er den så blød? Kan vi gøre noget ud over at plante en ny et andet sted.

15 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 23. marts 2008 kl. 12.32

Hvor meget vand drikker en troldpil i døgnet ca.?

16 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. marts 2008 kl. 20.01

Pas lidt på med at plante trolpil i private haver hvis du vil bevare det gode naboskab. Denne pil kan vokse to meter om året og bliver enormt stor og bred. Man kan sætte en gren i jorden og lige meget hvad der er op og ned, skal den nok slå rødder. Det siger lidt om hvor sejlivet træet er. Jo mere man klipper af, jo flere sideskud er der året efter. I mange grundejerforeninger er det ikke tilladt at plante pil poppel og birk pga. naboskabet og skæve fliser på fortov og cykelsti fra rødderne. Når først pilen har taget overhånd skal der store maskiner til.

17 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonna Liv Theede, 24. marts 2008 kl. 17.39

Tak for disse oplysninger, som vi godt kender til.

Årsagen til jeg skrev ind er netop, at jeg vil høre om man kan klippe pilen hvert år, så den forbliver at være 2–3 m høj.

Måske pilen bliver bredere- det er det, jeg er ude efter- men kender ingen der har prøvet netop at klippe/skære den ned hvert år?

Hav en fortsat god uge!

Vh Jonna Liv, Mariager

18 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 24. marts 2008 kl. 18.12

19 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 3. april 2008 kl. 20.27

20 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nielsen, 25. maj 2008 kl. 6.11

Hvad sygdomme kan en trolpil få min er begyndt at vis

ne det er ikke normalt i maj jeg hører gerne fra dig,

21 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonna Liv Theede, 25. maj 2008 kl. 16.12

JEG tilslutter mig troldepil, og det at de er begyndt at visne!

Vi har 7 stk – de første 5 har fået mørke visne blade som hænger, og mange af de nye lysegrønne falder af når man ryster let med grenen?

Der er ingen synlige tegn som lus o.a. -
men kan det være en svampesygdom af en slags-
og KAN VI GØRE NOGET VED DET?

22 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Gudmansen, 7. maj 2009 kl. 11.46

Jeg har en ca. 10 meter høj troldepil i min have og jeg kunne godt tænke mig at den blev beskåret en del. Ned til ca 5 m.

– Men jeg er usikker på hvor meget man kan tage af af gangen uden den bliver grim og er flere år om at komme sig. Kan man tage 4–5 meter på én gang?

– Hvordan undgår man at den bliver meget bar med mange tykke grene?

– Er der en årstid som er bedst at gøre det på?

– Er der nogle forholdregler man skal tage når man beskære en troldepil eller noget man kal gøre bagefter?

Tak for hjælpen.

– Jeg har hørt man

23 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonna Liv Theede, 8. maj 2009 kl. 9.43

Jeg kan fortælle dig, at vi forrige år plantede 9 troldepile langs vores brede indkørsel.

Vi vidste godt de blev høje... jeg var imidlertid på besøg i Odsherred, hvor jeg så en troldepil der blev skåret HELT ned – 30–40 cm over jorden, HVERT år. Den var utrolig flot, ca. 2 meter høj og tæt med de smukkeste tykke krogede grene med de grønne blade!

Da jeg kom hjem foreslog jeg min mand at vi gjorde det samme med vores, da vi gerne vil bruge dem som en slags "hæk! mellem brede indkørsel og stor græsplæne.

Min mand var ikke begejstret for ideen, men vi i ndgik det kompromis :) at vi lod eet træ stå total uberørt, og de andre blev savet/klippet ned til 1 og 2 meter.

Pt. står der de smukkeste troldepile fyldt med blade, hver en stor og lillegren og tykke grene!

Den der har fået lov at vokse er – ja som troldepile nu er – høj og ret bar forneden.

Hvis man kan lide de grene der bliver tykkere år for år og MED blade – ville jeg ikke et sekund betænke mig!

Ham jeg talte med i Odsherred sagde at "den ikke var til at slå ihjel" (ups han var ikke glad for den?) -
jeg beskar vores midt i marts, før der kom blade, det var tilfældigt- men jeg tror ikke jeg ville betænke mig på at beskære dem på nuværende tidspunkt, hvor man bedre kan se formen på dem.

Held og lykke! :)

Venlig hilsen Jonna Liv

24 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Petersen, 16. maj 2009 kl. 18.43

Er der nogen jeg kan købe troldpil af her, helst i københavn

25 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 16. maj 2009 kl. 20.51

Vær klar over at Troldpil, ægte er podet på Hassel som vokser, virkeligt vokser – og som SKAL beskære, hvis den skal være Troldpil. håp

26 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Marie Nielsen,Fjordbakken 25 B 4700 Næstved, 3. august 2009 kl. 17.57

Hej.er der nogen der kan fortælle mig lidt om rodnettet, da min troldpil er blevet ca. 8 meter høj. skader det evt. vandrør o.lign.?

venlig hilsen
anne marie

27 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 3. august 2009 kl. 18.47

Ja troldpil-ikke at forveksle med troldhassel, kan vokse ganske kraftigt til i løbet af en årrække og der er ingen tvivl om at de ligessom poppel sagtens kan gå i kloakker. Vandrør klarer de dog ikke!

Iøvrigt kan man styne dem som man lyster. De ser ikke kønne ud efter dette, men retter sig hurtigt og kan man holde dem nede i en fornuftig højde er de ganske kønne.

Man kan evt. plante en clematis ved roden-det kan blive en ganske flot kombination.

28 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Pedersen, 4. oktober 2009 kl. 23.19

Hej.er der nogen der kan fortælle mig lidt om rodnettet, da min troldpil er blevet ca. 8 meter høj. skader det evt. vandrør o.lign.?

Ja, vi har også en kæmpe troldpil (8–10m) og den vokser 4–5 meter fra vores hus som har en fuld dyb kælder. Den har rode neden under huset som er gået ind i rørene under vaskekælderen. Vi har måttet få gulvet brudt op og få lagt plastikrør ned istedet for de oprindelige betonrør, da rødderne var så fyldige inde i røret at vandet ikke kunne løbe ud. Det blev heldigvis ordnet af forsikringen, men det var en ordentlig omgang.

29 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 5. oktober 2009 kl. 15.57

Pil går efter vand... og vil gøre ALT for at få fat i det.

Mht vandrør så skal det være plast, ellers går der rødder i dem. fx pil og birk får hurtigt stoppet rørene.

30 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. oktober 2009 kl. 20.19

Pil og birk kan meget let løfte kloakdæksler og fylde hele brønden med rødder. Resultatet bliver at brønden er fyldt med lort og rødder. Det er et hyggeligt arbejde kan jeg fortælle dig.

31 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Frandsen, 11. november 2009 kl. 16.55

Hejsa

Vil høre om der er nogen som har en troldpil de kan undvære et par stiklinge af. Evt vil sælge for en skilling...

Helst omkring østjylland.

Mvh. Martin

32 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Rasmussen, 23. maj 2011 kl. 13.47

Jeg eftersøger en gren fra en troldpil - meget gerne 1-2 meters længde, hvis det er muligt. Er der nogen, der vil undvære en gren fra deres træ?
Venlig hilsen
Malene Rasmussen

33 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Voigt, 13. juni 2011 kl. 22.21

Jeg har brug for gode råd til at kunne fjerne vore pilehegn... det er gul pil som er blevet stor og grim.... der er vel godt og vel 15 meter af det.... det blev sat for 3 år siden.
Inge Voigt

Nyt svar til emnet »Troldpil«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Troldpil

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider