Skrevet af: H. F., 10. august 2006 kl. 8.06
Jeg har købt og sået en mængde kaktusfrø, og det var jo egentlig meningen, at frøene skulle blive til fine planter, men det ser rigtig sløjt ud med spiringen.
Jeg har sået frøene i almindeligt potte/plante-muld. Jeg fyldte lidt vand med lidt atamon + lidt floraline (flydende blomstergødning) i bunden af små, gennemsigtige plastik-snapseglas, derefter plantemulden, derefter frøene, til sidst lidt muld (ca.1/4 cm) ovenpå frøene.
Snapseglassene med frøene har stået i en lukket, gennemsigtig plastik kasse, indendørs, direkte i solen, men efter 14 dage er der kun kommet fire skud ud af de ialt ca. 250–300 frø. Jeg har ikke vandet planterne, siden de blev sået, da jeg har på fornemmelsen, at man skal passe på med at drukne frøene.
Derfor et par opklarende spørgsmål.
1) Er der noget i så-processen, som kan forklare det ringe udbytte?
2) Skal jeg vande frøene? Eller er det rigtigt, at man skal passe på med at overvande?
3) Skulle frøene ikke have sat synlige skud efter 14 dage?
4) Har frøene det for varmt, når de står direkte i solen i et lukket miljø?
mvh.
Henrik.
Skrevet af: Svend Høst, 10. august 2006 kl. 10.56
Www.bennyskaktus.dk alt om såning af kaktus
Skrevet af: Leila Lehmkuhl, 13. juni 2008 kl. 18.45
Flere ting:
jorden, muld + grus + silikatet (når kaktus KUN gror i Amerika skyldes det at jorden indeholder et silikat der ikke findes andre steder, af samme grund kan f eks gummitræ IKKE gro i Amerika da de ikke tåler silikat) kan købes i Nordisk Kaktus selskab er tilsat den særlige kaktusjord fra blomsterhandleren.
fugt, sluttet luft, d v s overdækkes med plastik eller glas til at hidre fordampning.
temperatur, rimelig høj, på denne årstid intet problem.
Tid, efter fjorten dage er der håb endnu.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.