Forum

Krøllet ligusterhæk!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karina Johansen, 17. juni 2007 kl. 21.51

Hejsa.

Vores ligusterhæk ser meget mærkelig ud, flere steder rundt i haven.

Bladene krøller helt sammen og bliver tørre, for så at falde af. Flere steder er den nu helt bar, og ser ud til at være gået ud.

Kender nogen til dette problem, og hvad kan man gøre?

Karina

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit T, 19. juni 2007 kl. 22.49

Hej Karina.

Har du set grundigt efter om der er kan være tale om bladlus? Ligusterbladlus! Hvis det er lus, er det så en ung hæk siden det har så store konsekvenser? – En hæk i god vækst,der har adgang til vand og næring bør ikke blive så skæmmet af et luseangreb.

Venlig hilsen Birgit T.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Johansen, 20. juni 2007 kl. 10.48

Hej Birgit.

Tak for dit indlæg.

Det er desværre ikke en ung hæk, den er mellem 30 og 35 år gammel.

Hvis man kigger godt efter, syntes jeg måske at nogle af bladene er lidt spættede.

Karina

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: LarsE, 22. juni 2007 kl. 0.06

Jeg har halvpart i en gammel elmehæk, som har tilsvarende problem. Det er tidligere sket, hvor en plante går ud, men hvor de andre planter går ind og dækker hullet. Skal vi hive hækken op – eller se tiden lidt an? Gode råd udbedes.

LarsE

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Kjeldsen, 13. september 2007 kl. 14.05

Hej Havenyt.

Vi har en ligusta hæk der er ca.3 år gammel vi købte planterne 1.50 høje da det er imellem vores og naboens baghave for at den skulle vokse og blive tæt hurtigere og det blev den.Men nu er der kommet brune pletter på bladene på store dele af den og pletterne gør at bladene bliver gule og falder af det ligner noget der breder sig,desværre er det sådan at der allerede er dele af høkken der er så plaget at man kan se lige igennnem.Ved I hvad det kan være da vi vil være kede af at hækken går ud?

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Johansen, 13. september 2007 kl. 14.52

Hejsa.

Vi har haft samme problem i år, dog på en gammel hæk. Jeg ved ikke hvad det er, men den er begyndt at skyde med nye blade, håber jeres gør det samme. (der gik et par måneder)

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Lis Stockmal, 24. maj 2008 kl. 13.25

Min liguster er blevet sort på tre buske,det er den nederste del af stammen,det ser næsten ud som om den er blevet malet med sort maling,kan den været smurt med rountop eller andet gift med det formål at få den til at gå ud,den taber nu alle bladene

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Nicolaisen, 30. juni 2008 kl. 10.58

Ved krøllede blade, så prøv at "folde dem ud". Hvis der er tale om lus, så gemmer de sig inde i bladet. Har selv problemet p.t. og har fået forskellige anbefalinger. F.eks. at sprøjte med skummetmælk eller et luse/myre-middel indeholdende malathion. Hækken er hårdt angrebet og vi har opdaget at mange har problemer i år. Vi håber at den kommer sig. Hækken er 6 år gammel og har ikke tidligere haft problemer.

Se evt. her:
www.plantesygdomme.dk/Ligusterbladlus/

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 1. juli 2008 kl. 6.53

ADVARSEL: Bemærk at Malathion udfases af markedet, da det ikke har kunnet optages på EU's positivliste. Midler indeholdende malathion må derfor IKKE anvendes fra 6. december 2008. Salg malathionholdige produkter forbydes helt fra 1. september 2008.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine, 19. juli 2008 kl. 6.53

Hej.

Jeg har nøjagtig samme problem med min hæk som det beskrives her, min der er alle bladene stort set faldet af nu og står kun nogle tørre grene tilbage.

Min er en ung hæk kun 4 år gammel.

Hvad skal vi gøre ved denne hæk?

Hilsen Stine

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse, 21. juli 2008 kl. 10.32

Nogen der ved hvad der kan/skal gøres imod dette fænomen?

Hilsen Lasse

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aracelli Elgueta, 5. juli 2010 kl. 14.55

Bladene på vores ligusterhæk krøller sig sammen og bliver gule. Håber I kan hjælpe os!!!!

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Bo Laursen, 7. juni 2019 kl. 15.17

Underlig side,
Jeg kan finde mange spørgsmål, men hvor er svarene.

11 spørgsmål om krøllede ligusterhæk blade
Men ingen svar.

Hvor finder jeg svarene ?

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. juni 2019 kl. 19.58

Det vil hjælpe meget, hvis der følger billeder med, og en beskrivelse af den aktuelle situation.
Jeg har en over 60 år gammel ligusterhæk, og har aldrig bemærket problemer med den, ud over, at den skal klippes.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. juni 2019 kl. 20.35

;-D

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. juni 2019 kl. 21.25

Min er også gammel, men jeg bemærker kun problemer (som hvepseboet sidste år), som at fuglene vistnok har reder nu- så den må vente til august med at blive pæn. Klippet!

Og ellers er der jo vitterligt meget lidt, man kan gøre. Det bedste er, at vente til næste år- og se om det er et tilbagevendende alvorligt problem, og så kan man jo kun rykke de syge dele op og køre dem væk- og forberede jorden godt- og plante noget andet!

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Krøllet ligusterhæk!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Krøllet ligusterhæk!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider