Forum

Syge tomatplanter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jørn Skou, 4. juli 2007 kl. 19.47

Mine tomatplanter er begyndt at dø i toppen af planten. De visner i de øverste nye skud men resten af planten er frisk og sund. Hvad er der i vejen med dem?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 4. juli 2007 kl. 21.10

Udbud og efterspørgsel er nok svaret-kort fortalt.

For lidt lys og varme til at væksten kan fortsætte kombineret med -måske- for lidt vand i en periode (uger forinden, da vi havde det varmt).

Tomater er lidt følsomme for temperaturudsving og vanding, men-topskuddet skal nok fortsætte, der vil visne nogle blade og planten vil ikke præsentere sig så pæn-den skal dog nok rette sig.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lagerblad, 30. juli 2007 kl. 10.51

Jeg har gennem de senere år, haft et gentagende påroblemmed mine Tomater,der sker det at de bliver sortepå undersiden?, hvad sker der?, er der nogen forklaring på dette, på forhånd tak, for en evt.løsning.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 30. juli 2007 kl. 19.47

Til Lagerblad,
Sorte pletter på undersiden? Det kunne lyde som griffelråd. Prøv at søge på dette ord.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 4. august 2007 kl. 22.13

Mine tomater revner – hvorfor?

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 5. august 2007 kl. 9.02

Har netop haft samme problem. Jeg har læst mig frem til at det skyldes ujævn vandforsyning. Der står i mn havebog at frugterne misdannes og underudvikles pga. for lidt vand og når der så pludselig bliver adgang til vand så får det deres overflade og kød til at svulme op.

mvh. Maria

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H.J.Bjerre, 5. august 2007 kl. 18.16

Cerry tomater goet godt til i drivhuset og med mange tomater på. Jeg overbruser ikke planterne og udlufter rigtig godt.

MEN pludselig er der kommet stengler og blade på en plante som er blevet grå sorte og støver heraf.

Hvad er det og hvad bør jeg gøre bedre.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 6. august 2007 kl. 14.32

Mine tomater bliver spist af larver. Larverne ligner de kållarver som bliver beskrevet andet steds. Jeg fjerner dem selvfølgelig straks jeg opdager dem, men da har de nået at spise af tomaterne.

Det er jo ret ærgerligt når man længe har ventet på at tomaterne skulle blive røde, for så derefter at finde ud af, at der har været larver i dem.

Andre der har haft samme problem, og hvad har I gjort?

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 8. august 2007 kl. 13.42

Åååh nej
klip dem straks af og smid det i skraldespanden. Det er sikkert kartoffelskimmel!

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 8. august 2007 kl. 13.43

Ups! Det var altså svar til det med de sorte og grå blade og stængler, og ikke til dig med larver!

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aksel Petersen, 27. august 2007 kl. 21.50

Revnede tomater forklares sædvanligvis med uregelmæssig vandforsyning. Men hvad gør man ved det?

Mine tomater har hele tiden stået i plantesække over diffusionskasser, hvori der er vand med anbefalet mængde gødning.

Jeg har også prøvet at lade enkelte kasser tørre lidt ud, men det hjælper ikke.

Aårsagen er sikkert ikke så simpel endda.

Mvh
Aksel

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 31. august 2007 kl. 18.55

Hej Aksel!

Det kan være at der er for fugtigt i dit drivhus. Tomaterne kan ikke komme af med fugten der kommer indefra og de vil derfor revne. Lad derfor drivhusdøren stå åben og sæt evt. en klemme eller ligende på vinduerne så de ikke kan lukke helt i om natten. Det plejer jeg at gøre fra midten af juli for at undgå at tomaterne revner. Det virker sædvanligvis fint.

I år har jeg dog haft døren stående åben fra starten af juli, da næsten alt i drivhuset blev angrebet af skimmel (katoffelskimmel?) og mug. Mine basilikumplanter måtte jeg udskifte. Det har hjulpet at der er kommet lidt cirkulation i huset. De nye basilikum vokser fint, men tomatplanterne har stadig lidt skimmel, selvom jeg har fjernet alle de angrebne blade.

Desuden har jeg, lige som dig, holdt lidt tilbage med vandet til tomaterne; ved dog ikke om det har gjort nogen forskel, men måtte forsøge med noget.

Mvh.

Annette

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Hovmøller, 26. juni 2009 kl. 12.00

Hej
Jeg plantede 3 planter i en vandingskasse medio april i en lys udestue, og der blev nogle meget flotte planter.

Da de var ca 1½ m. høje – ca 1. juni – satte jeg kassen og planter op ad en lun sydmur – og tog i sommerhus.

Det var derefter noget koldt om natten og der skete ikke rigtig noget – kom til at se lidt medtagne ud. Så kom varmen og bladene ser efterhånden ud som tomatplanter i syden – brune, krøllede og måske svampesygdomsramte.

gødningsdoseringen er lidt på "slump".

Der er en mængde flotte blommetomater på, der er ved at modnes, så det er jo fint.

– Men hvad med planterne – skal jeg hænge et klæde for i soltimerne – kan det knibe de kan trække vand nok op fra vandingskassen?

v-h- Knud

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Ysøe, 29. maj 2013 kl. 20.31

Hej
Mine tomater får hvide blade efter udplantning i drivhus.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. maj 2013 kl. 20.44

Hej Per

De har højst sandsynligt fået for meget direkte sol uden at være vænnet til det først. Prøv at give dem skygge med et tyndt gardin, et lagen eller lignende og væn dem gradvist til solen - så bliver de nye blade sikkert fine :)

Nyt svar til emnet »Syge tomatplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Syge tomatplanter

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider