Forum

Dybde på flis ved hæk.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Rask Thomsen, 27. juli 2007 kl. 12.25

Hej alle.

jeg er ved at grave en fin rende til flis omkring min hæk.

hækken blev plantet sidste år i efterårsferien, og vokser udemærket.

dog er den helt tilgroet i ukrudt, som jeg jo ikke kan holde væk med plæneklipperen.

Nu vil jeg så komme det til livs med flis.

men hvor dybt ned skal jeg?

og hvad nu når jeg graver jorden væk på begge sider af hækplanterne? kan jeg håbe at de har rødderne langt nok nede til det ikke skaber problemer?

Martin

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 27. juli 2007 kl. 17.44

Hej Martin.

Du kommer ikke det ukrudt, der allerede findes, til livs med flis. Jeg synes du skal gøre dig umage med at rense hækken for ukrudt og så bare lægge flisen ud uden at fjerne noget jord.

Vh. Knud

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. juli 2007 kl. 9.30

Hej Martin!

Dine hækplanter har brug for også de øverste jordlag for at udvikle et sundt rodsystem, så jeg er helt enig med Knud Halskov: Fjern ikke jord!

Du spørger til tykkelsen af flislaget, når du har fjernet mest muligt ukrudt: Et lag på 7–10 cm er nok passende – men det er IKKE tilstrækkeligt, at lægge flis ud, hvis det ukrudt, der har bredt sig i hækken, er skvalderkål / snerler / tidsler / kvikgræs / padderok. Så må du (efter at have nydt synet af den nyudlagte flis i nogle uger) igang med at fjerne alle grønne skud af disse planter med korte mellemrum over en periode på 1–2 dyrkningssæsoner.

En anden ukrudtsbekæmpende metode (her skal du have fat i en eller to hjælpere og en hel del meter ukrudtsdug!) kunne være at udlægge ukrudtsdug langs hækken og sørge for, at det kun lige er selve hækplantens grene / tynde stammer, der får lov at komme igennem ukrudtsdugen.

1. Lug det meste ukrudt væk
2. Klip revner ind til midten ind fra den ene side af en ukrudtsdugsbane med en bredde på ca 50 cm med samme / lidt større afstand end afstanden mellem hækplanterne.

3. Her kommer hjælperne så ind i billedet – det er lettest at være nogle stykker om at placere ukrudtsdugen omhyggeligt
4. Jorden vil efter placering af ukrudtsdugen være dækket 25 cm ud fra hver af hækkens sider.

5. Ovenpå ukrudtsdugen kan du lægge et tyndt lag flis (2–4 cm)i hele dugens bredde eller et tyndt lag jord yderst mod plænekanten for at holde ukrudtdugen nede mod jordoverfladen.

Der bliver med denne metode meget mindre lugearbejde – men der vil fortsat kunne komme en smule nyvækst af de mest livskraftige ukrudtsarter.

Ukrudtdug lader vand passere ned næsten uhindret.

HVIS du vælger at udlægge flis (hvad enten det er tykt eller tyndt lag) kommer du til at opleve, at fugle (især solsorte) finder det meget interessant at skrabe rundt med flisstykkerne for at finde orm, larver og andre lækkerier – så du undgår ikke at få flisstumper ind på græsplænen... Men lige en hurtig tur med løvriven inden græsklipning løser let opgaven, så klipperen kan køre uhindret og så der stadig er en "pæn og nydelig" kant at se på. Og så har du jo fornøjelsen af at se fuglene trives :-)
Venlig hilsen
Lone Brems

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Rask Thomsen, 28. juli 2007 kl. 10.18

Det er sjovt, jeg har altid hørt at man skal have et godt dybt lag flis, for at holde ukrudtet nede.

Jeg har gravet en rende på ca 15 cm, langs 1/4 af min hæk.

Måske jeg skal have det op til overvejelse, men jeg vil så nødig se ukrudt spire frem igennem flis'en.

Jeg har også tænkt om det var godt for hækplanterne, men når nu alle foreslår flis, tænkte jeg at nogen nok havde gjort sig de overvejelser.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Vestergaard, 6. august 2008 kl. 23.19

Thujahæk og flis?

Vi har plantet en thujahæk med en plantestørrelse på ca. 100 cm. og har herunder lagt et tykt lag træflis.

Vi har herefter hørt noget om, at flisen ikke må gå op ad planternes stammer, på grund af risico for svampeangreb?

Vi har som Martin fjernet et lag jord først, og jeg ser ikke noget probnlem i det, da planterne er plantet med klump.

M.v.h.

John Vestergaard

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. august 2008 kl. 9.06

Hej John Vestergaard

Jorddækning tæt på grene og stammer:

Et ungt, sårbart barklag eller et furet barklag skal ikke været omgivet af meget fugtholdigt materiale, som er et optimalt vækstmedie for forskelllige svampe, der kan inficere træet / busken.

Dækmateriale, der let optager og fastholder regnvand (f. eks havekompost) bør ikke lægges i for tykke lag og ikke tættere på stamme / grene end en håndsbredde.

Selv tykke lag af træflis eller barkflis optager ikke i starten særlig meget fugt – men det gør de, når de efter nogle år når en omsætningsgrad, der får materialet til at smuldre (dermed mindskes luftmellemrummene i laget). Så det, der virker fint i de første år kan blive et problem senere...

Problemstillingen med planter, der er omgivet af tykke lag dækmateriale kan iøvrigt være den helt modsatte af fugt: Jorden under dæklaget kan blive ekstremt tør og svær at få til at tage imod ved vanding med kande / slange.

Siveslanger/ -spande eller -dunke kan være gode løsninger i sådan en situation.

Jeg håber, dine thuja'er trives!

Venlig hilsen fra
Lone
Lone

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 17. september 2008 kl. 13.03

Hej...Glad indehaver af en smuk prydhave. Vi satte en masse stauder sidste år og hvor bliver det bare flot...Ren fornøjelse!

Ville bare lige spørge jer til råds! Når blomsterne er afblomsterede men faktisk stadigvæk står flot og rankt...skal man så tage en masse af den ned her, hvor de snakker om nattefrost. Jeg lader det hele stå for så har jeg mulighed for, at se ukrudtet så det hurtigt kan fjernes uden problemer og vores stauder ser godt ud med eller uden solen på himlen. Jeg vil sådan set bare lade det stå og så se, hvordan det så går næste år. Det som holder nyder vi måske endnu mere...hvad gør jeg her ved efterårstid...Kan jeg bare lade det gro og selvfølgelig holde godt øje!

Mange tak for en god hjemmeside og jeg glæder mig da til, at høre jeres kommentarer. Har sclerose og energien er ikke i højsæde men det hjælper, at gå i haven...og det kan jeg da endnu. Jeg nyder det og vil jo gerne se det samme syn næste år...om ikke bedre.

Knus fra Lise

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 17. september 2008 kl. 13.24

Hej Lise
Dejligt at læse, at du nyder din have! Lad endelig staudetoppene stå vinteren over. Nogle pynter i sig selv, og når der kommer sne eller rimfrost, vil det være en ekstra charme ved din have i vintertiden. Desuden kan de visne staudetoppe være en beskyttelse i tilfælde af hård frost.

Venlig hilsen, Knud

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 17. september 2008 kl. 13.29

Tak for dit hurtige svar og det var lige det svar, som jeg havde brug for! Du kan tro, at jeg nyder min have og det vil jeg blive ved med! Næste sommer bliver den jo kun bedre! Det er simpelthen en fornøjelse, at se, hvordan alt pynter.

Knus fra Lise

Nyt svar til emnet »Dybde på flis ved hæk.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Dybde på flis ved hæk.

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider