Skrevet af: Marie, 30. juli 2007 kl. 18.24
Hej.
Hvordan dyrker man et nektarintræ? og kan dette overhovedet lade sig gøre i DK?
Marie.
Skrevet af: Maibritt, 30. juli 2007 kl. 19.03
Ang nektarin træ...
Jeg gik netop ind på siden med et indlæg om dette- jeg ville høre om der er andre der har fået deres nektarin til at sætte frugter?
Vi havde et træ der for et år siden blev væltet, så alle frugterne faldt af, og vi havde egentlig opgivet det, men så for et halvt år siden begyndte det at sætte blomster, og vupti så var der pludselig nektariner på...
Nu har de vokset sig store og saftige, på størrelse med rigtige nektariner fra forretningerne.
Det mest spændende er, at træet nu endnu en gang er begyndt at blomstre, så det bliver sjovt at se om vi får endnu flere...
Det er ikke svært at passe sit træ. De kan fås i de fleste havecentre o.l., men de skal have noget sol og regelmæssig vand.
Det er i hvert fald hvad vi har gjort ved vores, og det lever i bedste velgående og mere til... =)
Skrevet af: Marie, 30. juli 2007 kl. 22.22
Ved du hvordan man planter det fra kerne?
Marie.
Skrevet af: Lilium, 31. juli 2007 kl. 16.09
Selvfølgelig kan man dyrke nektariner i Danmark.
Jeg har et dværgtræ (som er podet) som bærer alle de nektariner vi kan overkomme at spise.
Der er bare det ved det, at det står i drivhus-ikke at man ikke kan dyrke dem udendørs-men der er bare så mange problemer med sygdomme, at jeg ikke gider.og hvis man sår det skal man godt nok have mere end almindelig tålmodighed -suk!
Skrevet af: Marie, 31. juli 2007 kl. 16.18
Godt nok, jeg tror faktisk jeg vil forsøge at få en kerne til at spirre... nu hvor der jo er massevis af nektariener... og hvis dette alligevel ikke lykkes, må jeg købe et nektarintræ jeg må simpelthen eje sådan et træ, og det kan da umuligt være så svært at dyrke et fra kerneform, vel?
Jeg har før fået kerner til at spirre har fire æbletræer og et citrontræ allerede. Selvom der nok går nogle år før de får frugter, værner jeg mig med tålmodighed der er jo en vis charme ved selv at havde dyrket tæerne...
Smil Marie.
Skrevet af: Lilium, 31. juli 2007 kl. 16.23
Kære Marie.
Hvorfor i alverden spilde energi og tid på at dyrke nektariner fra frø?
Du bliver pensioneret inden du får en frugt der er værd at høste!
Hvorfor ikke høste de sidste mange generationers erfaring og få dig et podet dværgtræ med en kendt sort fra planteskolen der er værd at dyrke-det er da meget mere sikkert.
Du må være meget ung! og synes du er meget charmerende med den oppertune holdning.
Skrevet af: Lilium, 31. juli 2007 kl. 16.45
Kære Maria.
Jeg vil da gerne gøre dig den tjeneste at tage et billede af mit træ- hvis du ønsker det?
Skrevet af: Marie, 31. juli 2007 kl. 17.43
Haha, ja, måske skulle jeg overveje at købe et... det ville jo spare mig for en del besvær.
Ja, du må da meget gerne sende et billede af dit træ.
Smil,
Marie.
Skrevet af: Lilium, 3. august 2007 kl. 16.22
OK-her er et fra idag.
www.flickr.com/photos/16734351@N00/996859913/
Skrevet af: Marie, 3. august 2007 kl. 22.50
Hej TAK! så ved jeg da hvordan et nektarintræ, med frugter ser ud...
Smil Marie.
Skrevet af: Chris, 16. august 2007 kl. 15.37
Jeg vil da give Marie ret, det har sin charme selv at dyrke planten fra frø.
Fuck om man først får en høst når man er pensioneret hvis glæden ligger i at få noget til at gro hellere end at æde frugten.
At kan jo fåes indpakket og klar til forbrugeren i dag, så er det da en gang i mellem rart at gå oldschool.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 16. august 2007 kl. 15.45
Ja, det handler da om at se noget vokse og blive stort og flot som man selv har plantet og passet.
Mvh Eivin
Skrevet af: Marie, 16. august 2007 kl. 17.13
Ja, man bliver jo så stolt og tilfreds, når træet/planten er smuk og stærk, bugnende af frugter eller bær. Det, at vide at det kun er ens egen fortjeneste, selvfølgelig også lidt grønne fingre, men mest af alt forståelse for planten som resulterer i en god plante er jo vidunderlig tilfredstillende.
Marie.
Ps. nu har jeg så alligevel fået en nektarinkerne til at spirre. Jubiii! det er så hyggeligt. Mit hjem ligner snart en botanisk have.
Skrevet af: Marie, 16. august 2007 kl. 17.14
PPs. det er faktisk meget mere simpelt end jeg troede...
Skrevet af: Astrid Nebel, 8. juni 2017 kl. 20.10
Plantede du bare kernen i en potte indenfor?
Skrevet af: Astrid Nebel, 8. juni 2017 kl. 20.15
Og tørrede du kernen først?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.