Forum

De gamle bærbuske

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nina, 17. oktober 2007 kl. 23.54

Min kæreste og jeg har lige købt drømmehuset med en dejlig stor have til. I haven står nogle ældgamle ribsbuske som er forholdvis store. Desværre står de i vejen for mine planer for den kommende køkkenhave, kan man flytte dem? Og skal de klippes ned først?

Der står også nogle sølle og ældre solbær og stikkelsbærbuske – meget sølle. Hvad gør jeg for at redde dem? Buske koster jo penge... og kan jeg nå at flytte dem nu eller skal jeg vente til foråret?

Mange hilsner
Nina – have-novice

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. oktober 2007 kl. 11.25

Hej Nina!

Det kan godt lade sig gøre at flytte store buske ved i november – december at skære alle gamle grene ned til ca 50 cm højde og grave buskens rodklump op med rigelig jord og god afstand til midten af grenklyngen. Det er nogenlunde til at håndtere, hvis man er et par stykker om opgaven og har en skarp spade. Brug evt en gammel sæk / kraftig presenning under klumpen, så den kan slæbes hen til sin nye vokseplads (det sparer ryggen for en del belastning).

Den nye placering bør være i sol og læ og i et plantehul, hvor jorden er løsnet godt 1–2 spadestik under rodklumpen og i siderne.

Der skal evt vandes efter plantningen, hvis jorden er tør – én grundvanding til busken med ca 30 liter er tilstrækkeligt på denne årstid. Derefter kan jorden planeres og de gamle grene (som allerede er forkortet til ca 50 cm) skæres nu af helt nede ved jorden – pas stadig godt på ikke at lave barkskader på de nye grene! De nye, unge grene skal måske også skæres lidt tilbage / udtyndes – men sørg for at der stadig er mindst 3–4 knopper synlige på de grene, som er tilbage. Det er godt for busken, hvis der sluttes af med at jorden dækkes med kompost.

Forvent ikke nogen høst i 2008 – ribs bærer frugt på grene, som er vokset til året før og har haft tid til at danne blomsterknopper.

Måske skal du sætte friske buske på ønskesedlen til jul i stedet for at forsøge at flytte rundt på og siden rette op på gamle skader på de "sølle stikkelsbær og solbærbuske". Det er en vanskelig opgave at få forsømte buske i trivsel igen.

Har du mulighed for at bruge lidt tid (f. eks med at læse artikler på Havenyt's hjemmeside / pløje nogle af bibliotekets havebøger / ta' på besøg i Den Økologiske have ved Odder) på at finde ud af hvilke sorter af bærbuske, du vil satse på i din have?

Hvis du har tiden, så har du mulighed for at få glæde og gavn af den forskning, som hele tiden er igang for at udvikle sundt plantemateriale (det som var godt for 15–20 år siden er ikke nødvendigvis det samme som anbefales i dag) – du kan ihvertfald blive klogere på, hvad der er værd for dig at samle og dyrke i haven i de kommende år.

God havelyst!

Venlig hilsen fra Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 18. oktober 2007 kl. 14.57

Til Nina.

Hvis jeg var dig – ville jeg altså starte på en frisk med helt nye frugtbuske, som Lone Brems svarer dig, kan det da lade sig gøre at opgrave / flytte de gamle buske, men det er et meget hårdt arbejde, og når buskene – som du selv skriver – er ret sølle, er det så arbejdet værd? Iøvrigt er de nye sorter af diverse frugtbuske sundere end de gamle sorter, så mit råd er, at starte forfra med nyindkøbte sunde bærbuske, så kostbare er frugtbuske jo heller ikke! og så får du lige dem og det antal, som du ønsker.

hilsen John

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Herløv Horte, 7. juli 2017 kl. 9.58

Du har jo nok løst problemet nu, men da jeg fandt siden under min søgning om ribsbuske, så tænkte jeg at andre måske også kunne bruge mit forslag. Du skriver om de dyre priser på buske, men med planternes gavmilde natur kan du nemt lave nye planter af din gamle busk ganske gratis. Tag en gren og tving den ned mod jorden. Sørg for at det sted hvor bladene sidder er i kontakt med jorden og kom en håndfuld jord ovenpå. Læg en tung sten ovenpå til at holde grenen på plads. Vent til året efter og grenen vil have sat rødder. Så er det bare at klippe grenen af busken og flytte den nye plante til det ønskede sted.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juli 2017 kl. 10.13

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »De gamle bærbuske«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > De gamle bærbuske

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider