Forum

Blåbær, hvor det gamle æbletræ stod?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sussi, 3. maj 2008 kl. 22.15

Jeg har et meget gammelt æbletræ, som skal fjernes. Der, hvor det står, vil jeg gerne plante blåbærbuske – Reka fra New Zealand, som kan vokse i alm havejord. 4 buske, tænker jeg, rundt omkring hvor træet var. Er det nødvendigt at grave stub og rod op? Jeg håber, det er nok at fjerne til lidt under overfladen, grave ud til blåbærbuskene rundt om roden, blande med spaghnum, og lade tiden tage sig af rødderne, mens jeg forhåbentlig sidder og spiser blåbær. Men der er jo nok en del store rødder i jorden, og jeg ved ikke, om det påvirker jorden at så meget træ skal nedbrydes.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 4. maj 2008 kl. 9.30

Prøv om du kan få hul nogle steder ned mellem de store æblerødder og bland pottemuld el.planteskolejord med den eksiterende jord.Lav evt et lidt forhøjet bed til Reka. Spagnum lyder ikke som nogen god ide. Den indeholder ingen næring og bliver nemt tør. Hellere velomsat kompost og lidt sand. Og godt med vand til de er etableret.

Anne Marie

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sussi, 4. maj 2008 kl. 12.26

Tak for svar. Jeg troede netop ikke, at man kunne bruge kompost, og at selv om Reka ikke behøver surbundsbed ville spaghnum alligevel være gavnlig.

Jeg går i gang med at fjerne æbletræet!

Vil der ikke uundgåeligt vise sig en del svampe, efterhånden som rødderne forgår – og vil disse svampe være skadelige for blåbærbuskene?

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 5. maj 2008 kl. 2.14

Svampe er GULD for dine planter og findes iøvrigt i alt jord, så glem det.

Blåbær skal normalt stå i surbund, men hvis du mener at dine Reka kan stå i alm. drænet jord, så ville jeg bestemt IKKE undgå sur spagnum tilskud.

Evt. gødning er nok ikke aktuelt de første år.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sussi, 5. maj 2008 kl. 7.09

Tak for svar – nu har jeg én stemme imod spagnum, og én stemme for...

Jorden her, hvor jeg bor, er ret tung og leret.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 28. juli 2008 kl. 11.27

Vi dyrker blåbær ved at komme spagnum uden næringsstoffer i plantehullet og så min. 20 cm nåleflis ovenpå.

Blåbær er en nøjsom plante, men hvis du vil holde dem sunde og raske, så er sur jord at foretrække.

Du bør nok også plante forskellige sorter for at få et godt udbytte.

Vi er igang med et test bed, med New Zeelandske sorter og tyttebær og tranebær som bunddække.

Vi planter Reka, Puru og Nui, men resultatet kommer jo først næste år

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sussi, 6. august 2008 kl. 19.02

Tak for svar. Jeg har plantet blåbærrene i spaghnum, og her en måned efter ser de fine ud. Jeg får fat i nåleflis, og læggerdet ovenpå, så må vi se,hvordan det går.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 21. april 2009 kl. 8.20

Hvordan gik projektet :-)

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 21. april 2009 kl. 14.42

Ja, lad os høre. Det lyder som et spændende projekt, der kan give inspiration og således også gode ideer til os andre "have-interesserede" som det vist hedder!

Mvh Eivin (^_^)

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Isabella, 9. maj 2009 kl. 21.28

Hvor kan man købe de New Zeelandske sorter Nui, Reka eller Puru? Jeg kan kun finde frem til de amerikanske sorter, men vil gerne prøve nogle nye.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 10. maj 2009 kl. 6.45

Send en mail til info@provstgaarden.dk, de har kun New Zealand'ske sorter

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Max, 12. juni 2009 kl. 16.10

Vi har alle omtalte sorter plus et par mere.

Se www.dinplanteskole.dk

Nyt svar til emnet »Blåbær, hvor det gamle æbletræ stod?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Blåbær, hvor det gamle æbletræ stod?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider