Skrevet af: Tove Berthelsen, 13. maj 2008 kl. 17.46
Vores havemur er flot dækket med vedbend. Desværre har rigtig mange af bladene en sygdom. Jeg synes det ligner rust. Bladene får pletter, bliver gule og til sidst brune og visne. Kan vedbend få rust? og i så fald hvordan skal jeg behandle det.
Med venlig hilsen fra Tove
Skrevet af: Caja Malling Beck, 14. maj 2008 kl. 20.11
Jeg oplever for tiden det samme med min vedbendhæk, som omkranser det meste af min byhave.
Flere af bladene bliver gule og falder af. Inden det når så langt, ser det ud som om, at det starter med en brun plet på bladet – Der er også blevet spist af nogle af bladene.
Er det helt normalt, eller er det noget der skal behandles?
Med venlig hilsen Caja
Skrevet af: Caja Malling Beck, 14. maj 2008 kl. 20.15
Jeg har også et stort grantræ/nåletræ i haven. Nu er stammen pludselig dækket af et hvidt lag. Hvad kan det være? Er det noget der kan/skal behandles?
Med venlig hilsen Caja
Skrevet af: Jesper Askjær, 26. august 2009 kl. 11.20
Vores nyplantet (2007) haveskrænt er nu flot dækket med vedbend (ca. 50 m2).
Desværre ser det nu ud til, at rigtig mange af bladene har en sygdom.
Jeg synes det ligner rust. Mange bladene får pletter, bliver gule og til sidst brune og visne.
Kan vedbend få rust? og i så fald hvordan skal jeg behandle det.
Skrevet af: Henriette Riskær, 16. april 2017 kl. 17.23
Min vedbend hæk ud mod vejen er blevet grim. Mange gule ,brune og visne blade. Er det rust og i givet fald kan jeg gøre noget ?
Skrevet af: H. Christensen, 17. april 2017 kl. 11.32
Min der står op af husmuren gør også.
Især de nye skud.
Og den har fået det før. Især her i foråret hvor vi får nattefrost efter en lun periode.
Jeg klipper de skade grene af. Så kommer den igen med nye skud og bliver pæn.
Mvh
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Rust i Vedbend