Forum

Fjerne japansk bambus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim, 18. juni 2008 kl. 7.53

Hej.

Jeg har købt et hus hvor de tidligere ejere har plantet en japansk bambus. Den type der skal væk er en der bliver ca 2–3 m høj med ca. 2–3 tykke og let knækkelige stammer og store grønne blade.

De nye skud ligner små røde asparges.

Den er overalt i haven i en omkreds af 5–6 meter, dvs i bede, belægning og plæne.

Naboen har også "glæde" af den.

Vi har sprøjtet den med lidt forskelligt og er nu begyndt at grave rødder op, de er helt nede i 50–60 cm. dybde er er nogle gummiagtige orange nogle.

Er der nogle der har et godt råd så vi ikke skal grave hele haven op?

HJÆLP, Tak.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 14. juli 2008 kl. 9.10

Hejsa
Følger lige lidt med da jeg har samme problem og synes jeg snart har prøvet alt for at komme dem til livs
Mette

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 14. juli 2008 kl. 9.37

Hvis du ikke vil vente år, så må du grave. Vi dækkede vores til med sort plast (lagde jord over og satte små-planter i, men de trivedes ikke voldsomt godt), efter et år var det meste væk, men da det skød nye skud fik hele planten energi og vi måtte starte forfra, nu har det ligget i to år, og meget er rådnet, så vi håber

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Franck, 18. august 2008 kl. 19.51

Jeg har klippet et godt råd ud, som jeg endnu ikke har fået afprøvet. Bambusen klippes ned, og dernæst skulle man kunne "skære" den i kvadrater med en bajonetsav. Bagefter skulle det være let at "tippe" den op.

Har tænkt mig at leje en bajonetsav i et byggemarked. Selv om klingen går i stykker, er det vel en billigere måde end med stubfræser, og hvad man ellers kan gøre.

Hvis du når at få det prøvet, inden jeg selv gør, hører jeg gerne, om det virker. Jeg har lidt, jeg skal have fjernet først, inden jeg når ind til bambusen.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. august 2008 kl. 21.13

Du skal leje den længste savklinge, for rødderne kan godt gå ½ m. ned. Det stod i et andet udklip.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 20. august 2008 kl. 10.02

Jeg lige læst disse indlæg det har ikke noget med bambus at gører prøv at søge under (japansk boghvede) det passer bedre
mvh jens

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten, 20. august 2008 kl. 17.09

Hæld en kraftig gødning på den nedklippede bambus, og dæk med mørk plastik...bambussen vil nu rådne op på et par måneder...det er afprøvet, og det virker!

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. august 2008 kl. 21.46

Der findes mange arter af bambus. Den alm.sorte bambus i D.K. kan graves op, overdækkes med sort plast. i et par år eller sprænges væk.

Men den værste på vore breddegrader er nok japansk boghvede/pileurt (Reynoutria). Denne plante er mere kompliceret at fjerne end Bjørneklo, da rødderne er 2 m. nede og 6 m. ude til siden. Den kan holdes nede med slåmaskinen men det kan tage op til 10 år før den opgiver. Det afklippede skal blive liggende og tørre eller det indsamles til afbrænding. Selv små stykker af planten, som tabes et andet sted vil spire.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim, 21. august 2008 kl. 17.55

Hej Mogens.

Du har fat i den rigtig plante.

(det er mig der skrev det første indlæg/dspørgsmål)

Jeg har efterfølgende gravet mange trillebører jord væk og sigtet det så godt som muligt.

Jeg har nu fået fyldt jord på hele grunden og lagt rullegræs over og desværre stadig glæde af planten. Der er skud i det meste af haven nu, da der har kørt maskiner rundt i hele haven og derved er små stykker rod blevet fordelt over hele havne :-(

De vokser tilmed hurtigere end græs.

Så dit råd er at blive ved med at slå dem sammen med græsset og så lade tiden gå!

Mvh

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. august 2008 kl. 19.24

Ja vi havefolk keder os aldrig, god arbejdslyst. Du får flere oplysninger ved at se hvilke problemer bla. Århus kommune har med planten.

søg på Google : jap.pileurt. se under Århus kommune

Nyt svar til emnet »Fjerne japansk bambus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Fjerne japansk bambus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider