Forum

Havehortensia

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gunhild, 2. juli 2008 kl. 21.35

Vi har lige fået lavet helt ny have for 5 uger siden. Jeg har købt 3 stk. havehortensia (Hydrangea macrophylla "Gertrud Glahn"). Den ene af dem har fået to knopper til blomster, men de har alle tre fået nogle brunlige blade. De er ikke visnet, men brunlige i farven. de er plantet i et surbundsbed, som gartnerne har lavet, men jeg har selv plantet.

Vi har en lille have, så jeg har ikke plads til bare at flytte dem et andet sted hen.

Skal jeg bare tage den med ro, eller er der grund til bekymring for mine nye hortensia? Jeg har ikke meget forstand på have/planter endnu, men læser meget på nettet og i bøger, så jeg håber det kommer.

Er der en, der kan fortælle, om der er noget, jeg skal gøre ved dem, eller er det normalt?

Mvh
Gunhild

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 2. juli 2008 kl. 22.57

Perforer jorden omkring dem og vand dem længe i interval, så vandet trænger helt ned. Vand dem hver anden dag indtil de ser mere friske ud.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunhild, 3. juli 2008 kl. 17.47

Hej Clara.

Tak for dit råd vedr. mine hortensia. Det vil jeg prøve.

Hilsen Gunhild

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunhild, 10. juli 2008 kl. 21.49

Hej Clara.

jeg har fulgt dit råd vedr. interval vandingen, og det har hjulpet.

Tak for det.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Yvonne Lise Larsen, 30. juli 2008 kl. 19.54

Hej clara
hvordan får man hotensiaen til at blive ved med at være blå

venlig hilsen yvonne larsen

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 31. juli 2008 kl. 7.02

Det handler om jordens surhed (under 5), men ikke kun. Den blå farve kræver nemlig tilstedeværelse af aluminiumioner. Dette bindes naturligt i ler, så én let metode er, at drysse tørt og pulveriseret dekorationsler i surbundsjorden. En anden metode er at vande en opløsning af aluminiumsulfat (25 gram pr. 10 liter vand). Dette kan du få hos Matas, på apoteket eller i et ordenligt havecenter. Se også
www.havenyt.dk/spoergsmaal/918.html.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Meldgård, 29. oktober 2008 kl. 9.26

Skevet af Tove Meldgård 29/10–08

jeg har en 4 år gammel hortensia i krukke, der har været frodig både med blade og blomster hele sommeren. Blomstringen har været mindre end de forrige år, sikkert pga. for hård nedskæring i foråret. Jeg vil gerne beskytte den ret store plante vinteren over, så mit spørgsmål er hvad jeg skal gøre. De sidste vintre har jeg stukket fyrregrene ned i krukken men er det det rigtige?

venlig hilsen Tove

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 29. oktober 2008 kl. 19.03

Jeg har tre stk havehortensiaer som også står i krukker. De er nok 7–8 år gamle eller mere. De har altid stået i krukkerne, og er aldrig blevet beskåret. De er efterhånden kæmpestore, og blomstre mere og mere for hver sommer. Om sommeren vander jeg dem hver dag når det er meget varmt, ellers ca. en gang om ugen. Fra midt i september til sidst i juni vander jeg ikke. Jeg har aldrig given dem vinterdække med grangrene, det gør jeg kun med mine roser.

Nyt svar til emnet »Havehortensia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Havehortensia

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider