Forum

Ny hæk og jordbundsforhold

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Peter Nielsen, 10. august 2008 kl. 11.37

Hejsa
Efter at have lavet hus er det nu kommet til haven, jeg er ved at planlægge at sætte en ny bøgehæk ca25meter, har har snakket med min nabo da han satte hans hæk for 6år siden i september er hans først ved at få rigtig fat nu og blive rimelig tæt og ca en meter i højden han købte anmeldelig 80cm stik, og snakken faldt hurtig på "vores" jord eller skal jeg snare kalde det sand.

jorden er ekstrem sandet og ca et spadestik nede er der ikke mere jord at komme efter, det er faktisk kun sand, har desuden lagt mærke til at når jeg vandet mine blomster har vandet meget svært ved at trænge igennem jordoverfladen.

hvad kan jeg gøre for at min nye hæk for en så god start som mulig? har snakket med flere om dette og mange forslag er kommet, genboen satte sin hæk i hestegødning,men erfarede at efter små 4 uger havde han "brændt" rødderne, og da han er gavet havemand, og jeg er helt "grøn" kunne jeg godt bruge nogle rigtige gode råd.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. august 2008 kl. 19.32

Hej Hans Peter Nielsen

Det bliver nok lidt arbejdssomt – men prøv det her:

Grav en rende ca 25 cm bred og 50 cm dyb i hele hækkens længde. Ialt ca 3,1 kubikmeter.

Fjern sandet, du har gravet op og fyld renden med ren muldjord – kan købes fra byggegrunde eller en anlægsgartner kan skaffe den mængde, du skal bruge.

Hvis du har mulighed for at aftale med en skovejer at få lov at hente nogle sække bøgemuld (= førne – dvs blandene visne blade og let omsatte blade og kviste) er det en rigtig god hjælp for de kommende planter, hvis det bliver blandet ind i de øverste 10–15 cm muld i planterenden.

Dette arbejde kan gøres nu.

Du kan endda nå at så grøngødning (for eksempel
blodkløver) så planterenden står grøn i september og indtil frost.

Efter 10. november kan du plante barrodsplanter.

Efter plantningen kan du dække jorden med halvomsat kompost, champost eller med barkflis. De to første dækkematerialer giver tilskud af plantenæringsstoffer, så de vil være optimale.

Til foråret kan det være nødvendigt at vande. Grundvand et par gange i maj og igen i juni, evt også i juli (grundvanding kræver ca 30 liter pr kvadratmeter – dvs ca 30 liter pr 3–4 meter hæk)
Hvis du ikke orker at slæbe så mange kander med vand kan du overveje at lægge en såkaldt siveslange ud langs hækken – så er det rigtig let at sørge for, at hækken får den mængde vand, den har brug for.

Hvis du følger disse råd burde der være en god mulighed for at hækken kommer godt igang.

Der er dog noget, som undrer mig lidt: Hvad er grunden til at du vælger at satse på bøg på sandjord?

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Peter Nielsen, 11. august 2008 kl. 21.42

Tak for det gode råd, jeg vil ivertfald prøve det, har også en god mulighed for at på noget godt skovmuld, ville bare ikke syntes at det ville være nok at fjerne så lidt af jorden, rodnettet ville da efter min mening blive noget større, eller tager jeg fejl?

grunden til at jeg har valgt bøg er at resten af gaden har bøgehæk men ikke alle har samme jord som jeg, tidliger har der stået en noget forkommet narv hæk som jeg vil skyde på har stået i 35år og der kom kun blade på toppen og var helt bar i bunden, men bøgen sys jeg også er noget nemmer at passe og har fået afvide at man ikke døjer så meget med ukrudt i en velsat bøgehæk.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 12. august 2008 kl. 17.32

Hej Hans Peter
Fortsæt du bare med bøgehækken, for gør du det meste af det, Lone har anbefalet, får du en hæk for livet – og bortset fra lidt blade, der flyver rundt, får du det bedste, der kan købes for penge. Husk at du får den tætteste hæk ved at plante små planter – 30–50 cm og de SKAL være i hæksortering, d.v.s. med sidegrene.

Min bøgehæk har nu stået på sandet jord siden 1985 – og det har jeg aldrig fortrudt.

De 2 vigtigste ting er aldrig at få planter der er taget af jorden før 10. nov. og at tilføre halvformuldede bøgeblade til jorden der plantes i. I disse halvformuldede bøgeblade findes de mikroorganismer der skal til for at hækken kan optage næring fra jorden. Det varer en del år, før hækken selv kan sørge for at bladene bliver liggende.

www.de-gamle-sorter.dk

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt, 22. april 2009 kl. 19.02

Hej
Vi er en ejerforening der står for at skal have plantet en ny hæk. Vi har gennem de sidste mange år prøvet flere forskellige uden held. Hækken skal plantes lige ud til offentlig vej med fortov og cykelsti hvor der bliver strøet salt hver vinter. Endvidere er der 20–30 m til havet – så den står lidt udsat mht til vejr og vind. Vi skal egentlig kun bruge hække til at "afgrænse" vores grund – så den skal max vokse til ca 1 m. Vi ønsker ikke en hæk der stikker (det gør den vi har nu) og det er meget besværligt når vi skal luge omkring den. Håber på et rigtig godt råd.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 22. april 2009 kl. 19.46

Hej Britt
måske kan en Ribes alpinum klare mosten. -den kan da tåle en vis mængde salt og vind.

–ellers kan man nok sætte dværgfyr. -pinus mugo ''mughus'' -men den stikker måske også for meget :)
–men der skal hjælpes en del med vand i etableringsfasen.

Nyt svar til emnet »Ny hæk og jordbundsforhold«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ny hæk og jordbundsforhold

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider