Skrevet af: Steffen Jensen, 12. september 2008 kl. 19.10
Hej alle.
Jeg er igang med at fjerne gamle spirea hække på en 2100m2 grund hvor jeg har købt hus.
Hækkene står lidt spredt og er nogle steder over 3m brede.
De skal væk da det er grimt og jeg ønsker syrener m.m. som læbælte rundt på grunden.
Jeg har været igang med at skære dem ned og grave dem op, men det er nærmest håbløst da der er rødder overalt og de vil skyde op igen hvist ikke alt fjernes.
Er der noget man kan give buskene så de dør, eller anden måde slippe af med dem?
De står inde under nogle store træer, så man kan ikke komme til med maskiner.
Håber i har nogle ideer til mit problem.
Mvh Steffen Jensen
Skrevet af: Søren S Duun, 12. september 2008 kl. 19.50
Hej Steffen
umiddelbart ville jeg mene at du godt kunne komme ind med en mindre gravemaskine, men jeg kender ikke til de faktiske forhold. Men efterhånden findes der så små maskiner (bl.a. rodfræser) at jeg ikke har set steder,hvor de kan komme ind. Nogle af dem kan du lege for små penge. Får du rodfræset bedet med det samme kan du plante bag efter. Så jeg ville nok klippe toppen ned,herefter rodfræse bedet og så plante.
jeg kunne godt komme med andre forslag, men de bliver alt for bøvlet og du får ikke noget godt resultat, så dem nævner jeg ikke.
Skrevet af: Steffen Jensen, 12. september 2008 kl. 21.38
Tak for svaret søren.
Ja men kan sikkert godt bruge en lille fræser, men med selv den mindste smule rod i jorden skyder der nye planter op...
Derfor jeg ikke er helt vild med den ide.
Skrevet af: Søren S Duun, 12. september 2008 kl. 22.17
Hej steffen
Du skal ikke bruge en havefræser, men en rodfræser.På denne hjemmeside kan du se den :
www.stubmanden.dk/maskin.htm
Det vil klar være det bedste råd jeg kan give dig.
mange garner tager ud og gør det for dig (dog imod betaling) men nogle steder kan den lejes. Jeg ville nok få andre til at gøre det for mig
Skrevet af: Søren S Duun, 13. september 2008 kl. 12.29
Hej Steffen
Hos dette firma kan man leje rodfræser, men der er sikkert mange andre steder, at den kan lejes :
www.dtes.dk/Vermeer%20SC252.htm
Jeg har set denne maskine blive brugt af rigtig mange gartnere. Men det er som sagt ikke lejetøj og kræver et godt kendskab. Du skal sikkert også leje en prof. flishugger. Med mindre at du kan komme af med dine grene på en nemmere måde, men dette vil jeg også gøre med det samme. Med så stort et areal, som du beskriver kan det næppe svare sig at klippe ned, bundte, læsse på en anhænger og så køre væk.
Hvis du vælger ovenstående løsning, har du løst problemet på en dag, måske to. Ellers har alt andet lange udsigter, der både bliver bøvlet og meget mere omfattet
Skrevet af: Søren S Duun, 13. september 2008 kl. 12.39
Jeg glemte hvis at skrive legetøj med "g".
Du kan vælge en anden løsning, såsom at klippe buskene ned, give de nye skud Round up og så kun grave huller der hvor syrenerne skal stå, men så risikere du bare at ramme syrenerne og evt nogle af deres nye rodskud med giften og dermed kun får bøvl ud af det. Jeg ville nok stadig vælge rodfræser-løsningen. Her spare du både arbejde, tid, men dog ikke penge og du belaster sikkert også co2-regnskabet :-)...
Men alligevel
Skrevet af: Anonym bruger 1, 13. september 2008 kl. 14.00
Hej.
Jeg har skrevet om det tidligere. Hvis Round upløsningen vælges så gør det rigtigt. Skær buskene 10–20 cm over jorden. Smør stappene med koncentreret middel med det samme. Herved spilder du ikke på omgivelserne. Metoden virker optimalt fra nu og til 1 marts. Det tager alle rodskud uden virkning på andre planter, der ikke er rodforbundne med de behandlede. Efter 3 uger kan stappene klippes af i jordhøjde, og jordbehandling og nyplantning kan foretages.
Mvh. Hans
Skrevet af: Søren S Duun, 13. september 2008 kl. 14.22
Hje hpkk
Rødderne vil stadig være et problem, De forgår ikke de første 5 -8 år. Jeg ville gerne undgå at bruge gift (for ikke at få hoved bidt af af eventuelle kritiker) og foreslog derfor rodfræseren.
Der skal ikke meget vind til at Round uppen havner over på andre planter og har man ikke en vindskærm på kan det let gå galt. jeg tror at en evt. penling af rodstybbene vil være en større opgave, men bestem også en mulighed.
Skrevet af: B. Vestergaard, 23. september 2008 kl. 21.40
Jeg havde det samme problem, bare med snebær.
De blev klippet helt ned, og næste sommer blev arealet slået men en plæneklipper (i højeste position)
Nu har jeg så kvikgræs i det meste, men snebærene er væk.
Skrevet af: Søren S Duun, 24. september 2008 kl. 9.36
Hej Green
Denne metode kan man sagten bruge, hvis man har en benzin dreven græsslåmaskine. Klipper man dem hel nede ved jordoverrfladen kan de nye skud bedre fjernes. (evt også med en buskrydder). Men det er et "længerevarende arbejde" og skal man plante samme år har man nogle rødder at tage hensyn til.
Skrevet af: Psykologen., 24. september 2008 kl. 21.58
Hejsa Steffen, jeg vil også anbefale metoden med konsentreret Round up, hvis du afskærmer med f.eks. en masonitplade sker der ingen skade andre steder. Selv om det tager flere år for de gamle rødder at forsvinde skal syrenerne nok klare sig, de får et endnu større rodsystem. Det er en billigere løsning end store maskiner, men du skal bruge traileren flittigt. Når du har sprøjtet, så overdæk stubbene med plastik et par dage, så ikke regn fortynder vædsken.
Skrevet af: Steffen Jensen, 25. september 2008 kl. 8.20
Jeg har prøvet med Round up på mindre rodskud, det tager tid men ser ud til at virke.
Så engang til foråret, når alt begynder at skyde får de hele turen.
Så må vi se i løbet af sommeren hvordan det går.
Mange tak for jeres svar.
Skrevet af: Søren S Duun, 25. september 2008 kl. 10.29
Hej Steffen
Det er hel klar den billigeste løsningMåske skal du lige ud og låne en drænspade så du kan laver hullerne. Held og lykke med projektet.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. september 2008 kl. 11.03
Hej Steffen.
Hvis du har gjort det rigtigt, får du ingen problemer med rodskud til foråret. Jeg har brugt metoden i mange år, og altid med 100% virkning. Jeg kunne godt lægge brugsanvisningen ind, men det er nok ikke populært her på stedet. Metoden er effektiv,selektiv og med en meget lille miljøbelastning.
Mvh Hans Petersen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.