Skrevet af: K A., 18. september 2008 kl. 17.44
Hej er der nogen der ved hvad det er for en blomstrene busk, vi har set i Sverrige (Småland)
det ligner en hotensia eller syren, men er det ikke, den har hvide blomster.
Skrevet af: Boi Jensen, 18. september 2008 kl. 20.06
Hej Kirsten
hvorfor kan det ikke være en hortensia der findes da flere hvide sorter.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 27. september 2008 kl. 18.55
Eller måske en syrenhortensia :-)
Skrevet af: Lise L, 13. oktober 2008 kl. 23.19
Hej
Jeg har en busk som jeg ikke kender navnet på den har blomster med 4 hvide (nogle hvidgrønne)spidsformede kronblade og mørke i midten diameter ca. 2½-3 cm.
I går hvor jeg var på rundtur i haven kom jeg forbi busken og stor var min forbavselse for den var fyldt med hindbærlignende frugter på stilk størrelsen som en pæn stor hindbær. Alle var ikke modne men nu er jeg bange for at buskens bær måske kan være giftige og jeg har barnebarn på 2 år der færdes meget i haven men busken er enorm flot og der er mange frugter på den.
De giftige ingefær har jeg fået rykket hovedparten op.
Jeg har fået foræret et "Abernes Skræk Træ" fra min bror hvis hus og have skulle jævnes med jorden den havde få røde pigge (grannåle) men det har nu bredt sig opad så 3. krans rundt om træet er ved at være sortrøde også enkelte steder oppe i træet er der brune pletter. Jeg har set i en planteskole at der også var den slags pletter på dem der stod til salg. Jeg ved man ikke må klippe i træet men vil de efterhånden falde af af sig selv? Træet var for godt 1 år siden 1½ m højt og det lod til den tog godt fat men alligevel bliver den misfarvet den har haft vandslangen til at ligge på græsset så det kunne sive ned i jorden under den når jeg mente det var tid til en tår vand. Den vokser i spidserne af grenene.
Min trompetblomst står i øjeblikket med 6 udsprungne blomster men frosten kommer måske snart jeg kan ikke have den indendøre i dens fulde højde så jeg skal have den klippet betydeligt ned. Den har 3 stængler der går op men kun den ene stængel som jeg nappede topskuddet forsigtigt af har givet et væld af blomster. Kan det være rigtigt at man IKKE må nappe det lillebitte skud af så den tidlig begynder at dele sig de andre 2 stængler gav jo ikke noget som helst selv om de er over 1 m. høje. Skal man før den kommer ind i varmen gå gennem garagen baggangen uden varmekilde og så ind i den lune stue foran havedøren?
Jeg havde ikke forventet at der kom 3 stængler men de var der da det blev forår og med nogle kæmpeblade på som dog næsten alle faldt af da den kom ud men der kom nye. Selv nu begynder den igen at skyde nye blade ud inde fra stængelen selv om frosten lige har været der en enkelt nat men den står godt i læ.
Hilsen
Lise
Skrevet af: Grethe Iversen, 26. marts 2009 kl. 23.24
Hej Lise.
Jeg tror det er en Korea kornel, Cornus kausa du har, bærrene fra den er spiselige.
Pas godt på busken, den er utrolig smuk.
Prøv at gå ind på google under cornus kausa, og se også under billedsøgning, der kan du se både blomster og frugter.
Hilsen Grethe
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.