Skrevet af: Peter, 8. oktober 2008 kl. 12.41
Hej,
Har overtaget en skov, hvor der i et sumpet hjørne er plantet en del rødel. Jeg vil tro at træerne er ca. 10 år gamle. De er nok blevet kappet efter det første år, for hvert træ består at 3–6 store imponerende stammer – altså er der ikke tale om træer med bare én stamme.
Jeg håber det giver mening.
Jeg vil gerne forynge træerne og få nye stammer til at vokse. Også gerne med flere skud/stammer fra bunden af.
Skal jeg fælde alle stammerne eller lade nogle stå?
hvor langt nede skal de fældes?
Hvilken årstid er bedst?
Andet jeg skal tænke på?
Skrevet af: Boi Jensen, 8. oktober 2008 kl. 16.17
Hej Lukas
Du kan fælde alt til jorden og så skyder der endnu flere stammer.
Når man gør det, kaldes det "stævning" og på syd Langeland findes der en fredet skov, der passes på denne gammeldags måde. Før i tiden brugte man træet til brænde og så var det meget praktisk at fælde, når det havde en tilpas tykkelse så det ikke skulle kløves – og det var måske også nemmere med datidens redskaber at få det fældet. Desuden var der ofte afgræsning med dyr i skoven.
Tidspunktet – er optimalt i april, men gør du det er par måneder før, hvor der måske er bedre tid, sker der ikke det store ved det.
Skrevet af: Henning, 20. oktober 2009 kl. 18.00
Jeg har 40 år gamle rødel, hvor nogle begynder at gå ud andre kun grene der går ud – skal de blot beskæres eller kan de bare blive for gamle, de er ca. 15 m høje, nogle gode råd modtages gerne
Skrevet af: Steffen Jensen, 20. oktober 2009 kl. 20.09
Rødel bliver ikke så gammel, så hvis det er 40år er det ved at være gammelt.
Det kan nemt være at de går ud pga alderdom. hvis du gerne vil prøve at forynge dem kan du jo beskære dem kraftigt. Dog kan det ske de dør af det.
Skrevet af: Søren S Duun, 21. oktober 2009 kl. 15.12
Rødel foretrækker meget fugtig jord. Hvis der bliver drænet nær dem kan det godt have en indflydelse. Men der kan også mange andre årsager at de går ud.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.