Forum

Kompost som dæklag

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: C. N, 15. oktober 2008 kl. 13.00

Vi er nybagte haveejere, vel at mærke til en stor have hvor der er ca. 300m skel. Vi har i foråret etableret en uklippet hæk i hele skellet (surbær, fjeldribs, syren, bærmispel) og de står heldigvis flot. Planterne ser allerede flotte ud men ukrudtet gror desværre også godt!

Vi havde regnet med at skulle udlægge flis men det bliver simpelthen for dyrt da hækarealet er ca. 2 m bredt så det er 600m2 vi skal have dækket. Men det er heller ikke en holdbar løsning at skulle håndluge så meget. Vi er nu kommet frem til at vi vil udlægge aviser (de er gratis og skulle være ret effektive) og så med et lag kompost ovenpå for at det ser pænt ud og for at kompensere for det kvælstof aviserne optager fra jorden. Komposten vil vi få fra genbrugspladsen (man skal kun betale vognmanden).

Vores spørgsmål er:

1) Risikerer vi at skade planterne hvis vi på denne måde spreder kompost omkring dem? Jeg har læst at komposten kan ætse? VI har snakket om måske at lægge sand helt inde ved stammerne.

2) Virker komposten i sig selv ukrudtshæmmende sådan at den ætser ukrudtfrø?

3) Har I evt. en helt 3. løsning? (vi har overvejet bunddækkende planter men det bliver jo også en formue når det er så stort et areal). Og når hækken er blevet større (planterne er ca. 80 cm) lukker de jo selv for ukrudtet.

4) Jeg har læst på jeres side at vi skal vente med at udlægge kompost indtil foråret fordi næringsstofferne ellers bare vaskes væk og går tabt. Er det korrekt forstået?

5) Kan det forventes at buskene gror hurtigere hvis man lægger kompost ved dem?

På forhånd mange tak for svaret!

Mvh. Christina

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik, 15. oktober 2008 kl. 15.30

Hej Christina

Jeg har selv plantet et busket (meget mindre end jeres) i foråret og jorddækket med kommunal kompost, så jeg har lidt erfaringer med dit forslag. Jeg lagde omkring 3 cm kompost ud oven på den ukrudsfri jord omkring de nyplantede buske i foråret. På grund af den tørre forsommer var kompostlaget intakt og næsten ukrudstfri indtil august, hvorefter jeg måtte i gang med hakken.

Jeres ide om at lægge aviser ud, har nogen ulemper: For det første lyder det som en temmeligt stor opgave at lægge aviser ud på 600 m2 (der skal et ret tykt lag til, for at det skal holde i mere end et år), for det andet skal aviserne selv dækkes effektivt, hvis de ikke skal flyve omkring, når det blæser.

Jeres problem er, at ukrudtet allerede er etableret. Jorddække – hvad enten det er flis, aviser eller andet – virker bedst på en ren jord. Etableret flerårigt rodukrudt som kvikgræs, snerler, skvalderkål og agertidsler finder hurtigt op gennem et lag jorddække, og når aviserne er lagt ud, kan I kun håndluge.

De buskarter, I har plantet, er robuste, og de skal nok ende med at vokse sammen og kvæle ukrudtet med tiden – uanset om I holder jorden helt ren. Dog er det klart, at det vil tage flere år og resultatet bliver mere ujævnt, hvis ukrudtet får lov at tage overhånd.

Med hensyn til jeres spørgsmål:

1) I behøver ikke at være bange for svidning af jeres buske, når komposten lægges oven på jorden. Faren for svidning er størst, når komposten puttes ned i plantehullet. Kommunal kompost er typisk lavet af haveaffald, som mest består af grene og afklip. Komposten er derfor normalt ikke særligt næringsrig, hvilket mindsker faren for svidning. Leverandøren af komposten kan oplyse næringsindholdet.

2) Min erfaring er, at der ikke spirer ret meget frøukrudt i kompostlaget. Komposten er fremstillet ved varmekompostering, så de fleste ukrudtsfrø er ødelagt. Ukrudtsfrø i jorden under komposten spirer heller ikke, så længe kompostlaget er intakt. Derimod hæmmer komposten overhovedet ikke væksten af det etablerede ukrudt – tværtimod.

3) Sort plastic (lysbestandig) eller ukrudstdug er effektivt, men det sidste er ikke billigt og ingen af delene er kønt. Plastic eller dug skal helst udlægges inden plantning.

Desværre er der nok kun lugning tilbage, hvis I ikke bruger kemiske metoder. En plantning af jeres størrelse holdes nemmest ren ved at køre mellem rækkerne med en fræser nogle gange i løbet af sæsonen (4–6 gange afhængigt af vejret). Lige omkring buskene luges med hakke. Der holdes rent i ca. 3 år. Derefter burde buskene være så store, at renholdelse er unødvendig.

4) Det er korrekt, at en stor del af plantenæringsstofferne går tabt pga. udvaskning i løbet af vinteren. Læg derfor kompost ud til foråret.

5) Ja, buskene vil gro lidt hurtigere, når de får kompost. Virkningen af gødskning er dog langt mindre end virkningen af en effektiv renholdelse.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. oktober 2008 kl. 21.41

Jeg tror også at det vil være en god ide at give komposten (og aviserne) lidt ekstra kvælstofgødning i foråret. Enten i form af kalksalpeter eller hønsegødning. Da komposten kun indeholder ca 1- 1,5 procent total-kvælstof. Det er rigtig,hvad Ulrik skriver at det er fattigt på makronæringsstoffer, men rig på mikronærringsstoffer.

Det som gør at det brænder planterne er at det stadig arbejder videre (det omsættes). Hvis man skal forhindre det skal det blandes med den eksisterende jord (i forhold 1:5). Aviserne vil også bruge løs af kvælstoffet det første år og vil bag efter frigive det.

Med hensyn til om der bliver udvasket næringstoffer om vinteren, så afhænger det meget af jordtypen. Hvis du har sandet jorder skal komposten ud i marts måned, hvis den er lerrede kan du godt lægge den ud i november- december måned.

Men har du tænkt over hvor meget i skal hente på genbrugsstationen?, hvis samtlige 600 kvm skal have ca 5 cm løs kompost skal i hente ca 3 kubik meter jord, men hvis det koster en vognmand om i tager 3 eller 6 kubik så vælg så meget som muligt.

God arbejdslyst

Nyt svar til emnet »Kompost som dæklag«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kompost som dæklag

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider