Skrevet af: Wina Fiona, 19. december 2008 kl. 7.27
Naturen er godt nok sin egen.
Min datter købte en valmue i det lokale havecenter i sommers. Hun nussede og pussede om den hele sommeren. Den blev passet og plejet efter alle forskrifter, men voksede ikke en tomme og satte ingen blomster.
Så igår da jeg tilfældigt var omme i den del af haven, så jeg at valmuen nu er blevet over en meter høj. Den er busket som en jungel, og har knopper så store som et hønseæg.
Naturen er da mærkelig. Ærgeligt man ikke kan plukke en valmue og sætte den i vase.
Skrevet af: Lars Lyngsø, 19. december 2008 kl. 7.54
Ja, det er underligt – valmuer tåler ikke frost så den burde være visnet ned nu.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 19. december 2008 kl. 8.16
Slettet af administrator 29. september 2015 kl. 1.33.
Skrevet af: Elly Hejby Jochumsen, 21. december 2008 kl. 19.53
Sikke da en gang plidder-pladder, Eivin. Naturvidenskaberne har givet os redskaberne til at forstå netop naturen, og dermed også vores omverden, i over 100 år nu. Hvis haven er i gang med at springe ud nu, ja så har det naturligvis noget at gøre med global opvarmning. Naturvidenskaberne fortæller os om de kemiske ændringer i atmosfæren, så den der romantiske forstilling med, at "naturen er sin egen", den kan du vist godt pakke sammen!
Bestemte hilsner fra Elly Hejby Jochumsen
Skrevet af: Mogens; E., 21. december 2008 kl. 21.49
Til Elly.
Inden for naturvidenskab har de kloge været uenige i flere hundrede år, og det er de stadig. Der er utrolig mange ting vi endnu ikke har kendskab til i naturen, og hver dag opdages noget nyt som kuldkaster tidligere terorier. Så længe mennesket er nysgerrigt og har penge til forskning lærer vi noget nyt om vores forunderlige natur.
Mange forskere taler om global opvarmning, andre taler om smeltningen af indlandsisen der påvirker Golfstrømmen, som vil give et koldere klima på den nordlige halvkugle. Vi bliver aldrig herre over naturen, før den dag vi helt har ødelagt den, og vi er godt på vej.
Skrevet af: Elly Hejby Jochumsen, 23. december 2008 kl. 0.57
Til Mogens.
Det er altid interessant at skrive på denne hjemmeside og få svar fra folk, der rent faktisk ved noget om havedyrkning. Værre er det dog, når man skriver et seriøst indlæg og så får et "svar" man godt kunne have været foruden. Jeg kan undre mig over, hvorfor folk, der tydeligvis ikke har forstand på, hvordan vores verden er indrettet, ofte er dem der har det mest skråsikre/dumsmarte svar herpå. Når jeg kommer med et svar til Eivin, som er sagligt og lægger op til videre diskussion, ja så mener jeg faktisk, at det er lidt af en provokation at jeg skal stilles ansigt til ansigt med nogle bemærkninger, som dem du kommer med (på det niveau hvor du nu er). Jeg synes, at hvisd man ikke har noget pænt at sige, ja så skal man slet ikke sige noget. Ellers bevæger man sig ud, der hvor isen er tynd. Og gør man først det, ja så dømmer man vel, som sådan, også sig selv ude af diskussionen. faktisk passer dette mig fint, da jeg principelt ikke mener, at jeg behøver at lægge øre til de, der har mindre forstand på tingene end jeg selv har. Jeg tror lidt min pointe må være, at tale kan være sølv, mens tavshed (endog) ofte er guld. Det tror jeg, at Mogens kunne lære lidt af.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 23. december 2008 kl. 2.06
Til Elly.
Inden jeg vil gå ind i en diskution om dette meget interresante emne med dig, synes jeg, du skylder mig og andre, at fortælle lidt om din baggrundsviden og holdninger, da du åbenbart ikke vil snakke med hvem som helst. Hvis en snak kan foregå på et dybt seriøst, sagligt grundlag med den viden vi pt. har,deltager jeg gerne. Hvis du derimod på forhånd har set "sandheden", og dermed er låst fast i bestemte holdninger, er det efter min mening spild af god tid.
Mvh. Hans
Skrevet af: Elly Hejby Jochumsen, 23. december 2008 kl. 11.00
Jamen, så når vi to jo nok ikke rigtigt længere her...
Skrevet af: Mogens; E., 23. december 2008 kl. 16.31
Til Elly.
Vær så venlig at fortælle mig med hvad, jeg har trådt dig over tærene, for det jeg har skrevet er almen viden idag inden for videnskaben. Men du er måske dygtigere end de kloge. Forøvrigt prøver vi andre her i Havenyt at holde en sober tone til hinanden.
Skrevet af: 1. Psykolog., 23. december 2008 kl. 17.07
Elly er åbenbart meget dygtigere end videnskaben.
Skrevet af: Henrik., 23. december 2008 kl. 17.45
Bestemte Elly fremturer med et meget nedladende indlæg imod et fornuftigt skrevet indlæg. Hun burde nok undersøge forholdne omkring naturvidenskab i dag, i stedet for at være så skråsikker.
Skrevet af: Elly Hejby Jochumsen, 23. december 2008 kl. 19.56
Og jeg går ud fra at du, Henrik, måske sådan lige kan fremlægge forholdne omkring naturvidenskab i dag? Det glæder jeg mig så til at høre lidt om. Værsgod, Henrik!
Skrevet af: Henrik., 23. december 2008 kl. 20.24
Dette forum er ikke beregnet til en større doktorafhandling af emnet. Men hvis avisen kommer helt ud i din klitrække så følg lidt med i hvad der foregår inden for videnskaben.
Skrevet af: Elly Hejby Jochumsen, 23. december 2008 kl. 20.47
Dit svar er ganske som jeg regnede med det ville være! Så meget for dine fine formaninger om hvad der foregår inden for videnskaben...
Skrevet af: Henrik., 23. december 2008 kl. 21.07
Man kan godt høre biblioteket i Esbjerg er langt væk.
Skrevet af: Else Hansen., 23. december 2008 kl. 21.17
Jeg syntes det ville være på sin plads med en undskyldning fra Elly til indlæg nr.8. Det var uforskammet skrevet af Elly.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 23. december 2008 kl. 21.55
Til Elly.
Det undrer mig, at du ikke vil røbe, hvor stor din viden egentlig er, når du ikke vil diskutere med nogen, der ved mindre end dig selv.
Har du læst naturvidenskab?
Det tvivler jeg nok på, da de naturfolk, jeg har mødt, sætter spørgsmålstegn ved alt, og aldrig holder op med at undres.
Har du levet med, i og af naturen i en menneskealder eller to?
Det tvivler jeg også på. Jeg synes, at jo ældre man bliver, er der stadig nye spørgsmål, der trænger sig på. På det område bliver man aldrig udlært.
Det er muligt at mine tvivl er forkerte, så hvis du er den kapacitet, som man kunne ane i et tidligere indlæg, er jeg nok ikke den eneste herinde, der ville være modtagelig, hvis du kan bidrage med ny saglig viden.
Mvh. Hans
Skrevet af: Selv Tak, 23. december 2008 kl. 22.22
Jeg tvivler lidt på Ellys naturvidenskabelige formåen da jeg ikke kan se andre indlæg her i Havenyt fra hendes hånd, (se afsnit 5).
Skrevet af: Wina Fiona, 26. december 2008 kl. 19.01
Videnskab eller ej...
Ihvertfald så er valmuen sprunget ud nu – og den er smuk som en drøm.
Glædelig jul og godt nytår til alle.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 26. december 2008 kl. 19.45
Hej.
Videnskab eller ej.
For mig står Kaj Munks "Den blå anemone" som noget af det mest livsbekræftende,jeg kan forestille mig.
Godt nytår.
Hans
Skrevet af: Mogens; E., 26. december 2008 kl. 22.12
Et par påskeliljer er 4 cm. over jorden, og Oktober kirsebærtræet er fyldt med skønne hvide blomster som glimter i lyset fra juletræskæden, her i den mørke tid.
Skrevet af: Elly Hejby Jochumsen, 29. december 2008 kl. 13.04
Else Hansen, det er næppe uforskammet at stille sin viden til rådighed for andre!
Skrevet af: Otto Jensen., 30. december 2008 kl. 19.06
Elly, du har ikke fattet et pluk af kritikken af din uforskammede besvarelse på det Mogens skrev.
Skrevet af: Elly Hejby Jochumsen, 30. december 2008 kl. 22.39
Otto Jensen, hvad i alverden mener du dog?! Jeg har da på ingen måde været uforskammet. Til gengæld har jeg været offer for en grim personhetz.
Skrevet af: Søren S Duun, 30. december 2008 kl. 23.06
Det var en kedeligt udvikling denne tråd fik med tiden. Men ak, jeg har også selv gjort i nællerne... Med hensyn til naturvidenskaben og den globale opvarming er det så ikke sådan at når vinteren ender med enten en isvinter eller en varm vinter?, at så giver vi den globale opvarmning skylden. Når vi spørger metologerne, får vi at vide at sådan har det også været tiligere (de andre år) og bliver så enig om, at dem (metologerne) kan vi hellere ikke stole på...
Jeg ved godt at verden bliver større og større og at det vil være sundt at tænke i andre baner, men det er lidt af en svær opgave, når der går politik i problemerne og ikke fornuft.
Skrevet af: Elly Hejby Jochumsen, 30. december 2008 kl. 23.22
Bent, tak for din meningstilkendegivelse og støttende ord. Det er rart at vide, at man ikke står alene i sådanne diskussioner, der mildest talt kører lidt af sporet.
Venlige hilsner fra Elly Hejby Jochumsen
Skrevet af: Eivin Knidsen, 6. januar 2009 kl. 14.32
Fru. Elly!
Dine indlæg er vist ikke helt saglige, og bør derfor ikke gives større opmærksomhed!
Mvh Eivin
Skrevet af: Arne Petersen., 6. januar 2009 kl. 16.16
Hvis du Elly ikke havde svaret Eivin og Mogens så nedladende, var du ikke blevet mobbet.
Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2009 kl. 21.10
Tråden hed til at starte med "min have springer ud"
I mange år har mange borger i Gladsaxe og Husum sendt billede ind af blomstrende æbletræer, samtidig med at det også var modne æbler på og det er kun et fænomen, som man kender fra citrustræer. Fænomenet fik vistnok et latinsk navn og man mente at det var nogle hormoner, der med varmen var synderen.
Derfor har det givet mange spekulationer og undren hos os almindelige havefolk. Jeg mener også at kunne huske at det i sær var æbler og rododendroner, der overraskede. Men sjældent pærer. Mange sendte også billeder af kejserbuske og vinterjasminen, men de skal jo helst blomstre her i januar
Skrevet af: Elly Hejby Jochumsen, 7. januar 2009 kl. 6.15
...jeg må vel nok give min mening til kende...ellers var sådan et forum her vist heller ikke meget værd.
Elly Hejby Jochumsen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.