Skrevet af: T.Rasmussen, 22. december 2008 kl. 8.41
Jeg påtænker at anskaffe en Penselfyr, og plante den nu, kan dette lade sig gøre på denne årstid? – eller er det bedst at vente til april / maj måned?
m.v.h. Jane Petersen
Skrevet af: Søren S Duun, 22. december 2008 kl. 11.31
Hej Jane
Hvis den er i potte eller barrodet kan du sagten plante den ud. Hvis den er i potte var det måske bedre at vente til foråret, så den ikke lider frostskade her i vinter og så sætte den et beskyttet sted. Normal er penselfyr rimelig robuste og de fleste anlægsgartner vil også udplante den nu. Men vil du være 100% sikker, så vent.
Skrevet af: T.Rasmussen, 23. december 2008 kl. 7.46
Til Søren.
Tak for svaret.
Grunden til, at jeg helst vil anskaffe mig træet nu, er fordi jeg har set nogle rigtig pæne planter i et havecenter, de står i potter. Men jeg har også hørt, at stedsegrønne planter helst eller bedst skal plantes i august eller i maj måned.
Så måske skal jeg vente og så satse på, at jeg kan finde en pæn penselfyr til foråret.
hilsen
Jane.
Skrevet af: Søren S Duun, 24. december 2008 kl. 11.40
Det behøver du ikke. Jeg ville selv plante dem nu. Jeg har ikke hørt det med, at man skulle vente til august måned,med de stedsegrønne, men det er klart, at hvis vejret "viser tænder", at så kan man være uheldigt. Omvendt kan du også risikere at potten har fået frost og træet sol,og så er planten død. Dette ses ikke før i maj–juni måned når planten skal til at vokse. Mange planteskoler er ikke altid omhyggelig med at pakke planterne ned for vinteren, og så er det nemt at komme og sige at det er kunden der har gjort noget forkert. Ofte sker det med Rhododendron at disse går til
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.