Forum

Nye blomsterbede

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik, 31. marts 2009 kl. 19.51

Hejsa

Jeg vil til at lave nogle nye bede. Alt vores jord er "meget" sandet og fyldt med sten. Jeg har derfor tænkt mig og grave noget jord og fylde det ud med muld af en art. Men hvor langt skal jeg grave ned og hvilken type muld skal jeg bruge. Jeg ved ikke præcis hvilke blomster/planter jeg vil have endnu. Dog ved jeg at der langs skel mod vej skal være en form for plante der gerne må vokse sig lidt høj og bred hurtigt. Den skal dog max blive omkring 1m i højden da jeg godt kan lide at man stadig kan se ind i haven fra vejen. Vi byggede hus for ca 3 år siden og nu er tiden inde til at vi vil kaste os ud i haveuniverset. (Vi har pt kun græsplæne og stenbelægning)

På forhånd tak for hjælpen

Hilsen
Trine og Henrik

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. april 2009 kl. 10.50

Hej Trine og Henrik

Det er sørme svært at gi nogen forslag – for hvad er havestilen som passer til Jeres hus og naboernes hus og haver? Og hvad byder naturen på hos Jer ud over sandet og stenfyldt jord (blæst / læ / store træer hos naboen / krav i lokalplanen osv)?

Hvor meget tid vil I gerne bruge i haven nu og senere?

Det bedste jeg kan finde på er at foreslå tre veje frem, som I kan overveje:

Find kataloget over åbne besøgshaver 2009 – Haveselskabet udgiver det (og det kan fås der selvfølgelig). Heftet ligger til fri afhentning på turistbureauer og på (ikke alle) biblioteker.

Besøg nogen af haverne og se lidt kritisk på, hvad andre har fundet på – og find frem til Jeres egne projekter.

Få kontakt med en havearkitekt og køb en haveplan – rigtig mange er blevet meget glade for at have en overordnet plan for haven udvikling, fordi det så er lettere at tage forandringerne lidt ad gangen efterhånden som der er kræfter og økonomi til det – og alligevel vide, at når engang alle delprojekter er gennemførte, har man en harmonisk ramme omkring sit levested.

Det er guld værd at få alle havearkitektens erfaringer bygget ind i
ens egen haveplan. Og selv om en haveplan ser enkel ud og ikke fylder en hel masse a-4 ark, så er det jo erfaring, uddannelse og det trænet vurderingsevne, man betaler for.

Man kommer langt for et beløb på 10.000 kr...

Hvis I vil være sikret imod de (få) fidusmagere, som findes på området, kan I melde Jer ind i Haveselskabet – og bruge en af de arkitekter, som anbefales derfra.

I kan få rigtig mange input ved at hente lidt hjem fra bibliotekets hylder – også om at indrette haven efter økologiske principper.

Og hvis I bliver nysgerrige efter at "gå hele vejen", så er der fristelser som et helt nyt tidsskrift: Permakultur – udgivet af Lev bæredygtigt (www.levbaeredygtigt.dk).

Grundige vejledninger i om permakultur findes hos forfattere som for eksempel Bill Mollison (Permaculture – a Designers Manual 1988), Graham Bell (The Permaculture garden 2004), Robert Kourik (Designing and Maintaining Your Edible Landscape Naturally 1984)

Hvis det nu er for overvældende, hvad jeg har foreslået, må I gerne vende tilbage her på havebænken – hvis nogen af spørgsmålene i første afsnit kan få Jeres kommentarer, kan jeg eller andre lettere give nogen bud på løsninger, I måske kan bruge.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 1. april 2009 kl. 18.23

Måske er det meget enklere, at vælge npgle arter, der passer naturligt til sandjorde. Frodigt udseende, kan godt lade sig gøre alligevel. Du kan se planteroversigt i "Hvilken plante hvor" af Jane Schul, Politikens Forlag.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik, 1. april 2009 kl. 20.11

Mange tak for de fine svar. Vi vil prøve og spore os ind på hvilke type planter vi kunne tænke os. Jeg har læst mig til at man godt kan få nogen arter til at vokse i sandjord, men jeg syntes nu at en "mørk" mere muldet jord er meget pænere i et bed.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 2. april 2009 kl. 9.51

Så start efterhånden en kompost i haven. Når du tilfører jorden kompost, bliver den forbedret og mere "rig" at skue. Du kan også lægge et lag af kommunens kompost over nu, den er helt mørk.

Jeg har også sandet jord, og planter bliver lidt mindre. Til gengæld er jorden dejlig let at arbejde med, og jeg kan gå i gang med den meget tidligere end i tung og tæt lerjord.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Mariboe, 3. april 2009 kl. 11.44

Hej Henrik!

Når jeg skal lave et nyt bed i haven, graver jeg et godt spadestik ned og vender, men her skal du jo nok bare køre jorden væk istedet:-). Så fordeler jeg ca. 10 cm. hestegødning med lidt halm i på området. Derefter 20 cm. kompost fra genbrugspladsen. Alt dette er noget man kan fremskaffe gratis. Ulempen er at du først kan etablere planterne til efteråret, hvis du går igang nu. Men til efteråret er gødningen rimeligt omsat og du kan nu fylde op med spaghnum og muld i de blandinger som det du planter, kræver. Altså et grundbed, hvor du så kan tilføre netop det som roser/rhododendron/stauder/træer m.m.skal bruge, der hvor de plantes.

Ønsker du bede, hvor der nu er græs, lægges ca. 15 cm. hestegødning m. halm ovenpå græsset og et lag kommunalt kompost ovenpå igen, og du kan vende hele molevitten til efteråret. Håber noget af dette kunne bruges, og rigtig god fornøjelse:-) Charlotte

Nyt svar til emnet »Nye blomsterbede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Nye blomsterbede

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider