Forum

Min rhododendrun springer ikke ud

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 22. maj 2009 kl. 16.53

Hejsa

Jeg har for et par år siden købt en stor rhododendrun og sidste år blomstrede den så fint. Den står nu med en masse knopper – men er ikke spunget ud endnu. Det er en sort som skulle været sprunget ud for et stykke tid siden og jeg kan se at andre af samme type her i området står i fuldt flor nu.

Hvad kan der være sket – og mon der er noget jeg kan gøre?

Med venlig hilsen
Ulla

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. maj 2009 kl. 21.14

Hej Ulla.

Har din Rhododendron et navn. Eller er det en fra Rema eller Aldi hvor der kun er et farvestrålende billed på mærkarten og intet navn, for så er den umulig at klasificere, selvom de kan være flotte og grovillige (og meget billige).

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. maj 2009 kl. 23.24

Ulla.

Den er forhåbentlig plantet i spagnum. I almindelig havejord bliver de sat meget tilbage og går efterhånden ud. Da vi havde en meget tør april trænger den måske til en ordentlig gang vand.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 23. maj 2009 kl. 21.46

Hej igen

Jeg har købt den hos Rhododendrun haven i Jylland og plantet i spagnum som jeg købte med det samme ;o) Kan ikke lige huske hvad den hedder, men det skulle være meget hårdfør for vind, havgus mv. og så skulle det gerne ende med at den bliver meget stor!

Den er sat som hævet bed i klyner – og jeg har i flere uger som supplement til det tørre forår givet den 100 liter vand en gang om ugen! Forrest har jeg plantet små rhododendrum, Azalia, tyttebær og – ja meget andet og i kanterne har jeg plantet efeu og alt det er i fulde gang – det er kun den store rhododendrun som jeg er bekymret for – den er jo ligesom essensen i bedet

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. maj 2009 kl. 22.05

Hej Ulla.

Nu er det vel ikke sådan at der står et stort blomme – kirsebær eller birketræ lige i nærheden, for deres rødder finder meget hurtigt hen til bedet med løs og fugtig spagnum, og underminere planterne. Jeg havde et Rhododendron/Acalie bed 5 meter fra et stort kirsebærtræ hvis rødder helt havde gennemtrævlet spagnumen. Forøvrigt ville jeg fjerne de efeu, de gror hurtigt ind i bedet og gør skade på de mindre planter.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 24. maj 2009 kl. 15.50

Hej Mogens

Niksen – der gror ingen store træer i nærheden og i øvrigt har jeg normalt en meget fugtig bund hvor grantræer trives fint under nogle af mine store birketræer.

Men som sagt – ved dette bed ingen store træer. Jeg har vandet som supplement fordi det er et hævet bed og det er bygget op over et stort område med sort bambus som blomstrede og gik ud for et par år siden.

Efeuen har jeg plantet for at camuflere klynerne lidt – jeg sørger for, at de ikke kravler ind i selve bedet og kvæler nogle af de andre planter.

Herlig hilsen
Ulla

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. maj 2009 kl. 21.54

Hej Ulla.

Sådan en stor Rh. som har stået meget lang tid i potten hos forhandleren,vil naturligt lade rødderne gro rundt langs pottens inderside. Derfor kan den have svært ved at sende rødderne ud til siden når den er blevet plantet i haven. Det er derfor godt at krasse lidt spagnum af rodklumpen når den tages ud af potten, så de yderste rødder bliver løsnet. Dette gælder for de fleste større potteplanter, inden de skal i jorden. Jeg ville vippe planten og krasse en del spagnum af siderne. Din fremgangsmåde er ellers lige efter bogen. Om det kan have noget at gøre med de gamle bambus nedenunder, ved jeg ikke.

Held og lykke med projektet, lad mig høre resultatet.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla, 25. juli 2009 kl. 12.38

Hej igen

Det lykkedes – den kom i blomst og endda temmelig overdådigt, men ca. 1½ måned senere end normalt. Ved ikke hvorfor – men nu kunne jeg så nyde min blomstring efter de andre i området var afblomstret.

Jeg giver den fortsat et tilskud af vand – og den er i fulde gang med at danne knopper til næste års blomstring.

Tak for jeres input og undskyld den sene tilbagemelding

Nyt svar til emnet »Min rhododendrun springer ikke ud«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Min rhododendrun springer ikke ud

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider