Skrevet af: Jacob Hasle, 3. juni 2009 kl. 14.58
Hej
Jeg har set at det er "rasende trendy" med teracotta krukker med mos / alge patinering eller hvad det nu er der gror på dem... det er vel normalt noget der kommer med tidens tand, men kan man fremskynde processen? Hvis så, hvordan?
Skrevet af: Erik Laugesen, 3. juni 2009 kl. 19.17
Med kærnemælk eller et andet surmælks ting.
erik
Skrevet af: Jacob Hasle, 3. juni 2009 kl. 20.15
Smører man kærnemælk på krukken?
Skrevet af: Erik Laugesen, 3. juni 2009 kl. 21.14
Ja med pensel...så skal mos sporene nok selv finde vej gennem luften men så sæt potten i filtreret sol og ikke i fuld sol da mos bedst kan lide skygge.vent og lad naturen gå sin gang.
erik
Skrevet af: Jytte H., 3. juni 2009 kl. 22.45
Du kan også bare lægge ler- eller cementpotter et fugtigt og mørkt sted i haven, evt. sammen med spagnumeller klyner, så klarer naturen også selv arbejdet. Men husk, du kan ikke bruge sådanne potter på en varm terasse, det vil dræbe mossen.
M.v.h.
Jytte
Skrevet af: Erik Laugesen, 4. juni 2009 kl. 12.25
Ja den tænkte jeg ik lige på det med klyner...men det gælder om er at få en hvis surhedsgrad for at mos kan gro...og ja solen vil dræbe som jytte skriver...
erik
Skrevet af: Jacob Hasle, 4. juni 2009 kl. 17.51
Bittert da mine skal stå på en terrasse, men jeg må jo bare holde dem fugiige og kærmemælks bemalede og se hvad der sker :) Griner... tak for hurtig og god hjælp!
Skrevet af: Mogens; E., 4. juni 2009 kl. 21.20
Jacob.
Jeg har en hel del lavt mos mellem fliserne på min terrase som er i fuld sol hele dagen, så kan mos vel også gro på krukkerne.
Skrevet af: Erik Laugesen, 4. juni 2009 kl. 23.12
Der er også fugt mellem fliserne men ikke på en ler potte da den jo tørre ud hurtig og mos kan jo li fugt.
erik
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.