Skrevet af: Anette Krongaard, 30. juli 2009 kl. 8.33
Sidste efterår plantede vi 3 nye kugleahorn i forhaven. Den ene ser sund og rask ud med friskgrønne blade. De to andre har hele sæsonen set ud som om de er gået i efterår, med brun-gule blade. Hvorfor det?
Skrevet af: Mogens; E., 1. august 2009 kl. 21.58
Hvis det er et nyere hus på grunden, kan det være traktose der hvor der har kørt tunge maskiner som har mast jorden sammen. Træerne kan også være bundet alt for stramt til støtte stolperne. Kras lidt i stammerne og grenene og se om der er grønt ved indeunder barken, er der det, er der liv. Jeg ville grave de to træer op og fylde noget bedre jord i et større hul og så godt med vand.
Skrevet af: Anette Krongaard, 11. august 2009 kl. 17.03
Tak for svar. Det er en ny grund. Det der undrer os er, at vi gravede et godt stykke ned i jorden og fyldte op med ny god jord. Alligevel er de gule og brune i bladene. Kan vi med fordel gøde træerne – og evt. med hvad?
Noget andet der undrer os er, at der i øjeblikket falder noget ned fra træerne der farver vores nye herregårdssten brune. Hvad er det? For det ikke skal være lyv har jeg også opdaget nogle mærkværdige hårede laver på bladenes underside. Kan nogen kaste lys over land så hører vi meget gerne fra jer.
Skrevet af: Mogens; E., 11. august 2009 kl. 21.33
På Google skriver du – larver- og søg så i billeder. Der kan du evt. finde den larve som klatter på fliserne, og ødelægger bladene.
Skrevet af: Anette Krongaard, 11. august 2009 kl. 22.35
Tak for oplysningerne med klatterne – det havde jeg slet ikke tænkt på, men selvfølgelig logisk nok. Jeg har kigget på billederne af laverne. Der er desværre ingen af disse. Men det er en underlig fætter med gult år, ca 2–3 cm og nogle små blå og røde runde tegn på kroppen. Har læst mig til at en blanding af vand, brun slæbe og lidt husholdningssprit ville kunne gøre livet surt for dem.
Skrevet af: Mogens; E., 11. august 2009 kl. 23.02
I en forstøverflaske blander man 1 spsk. brun sæbe + 1 spsk. sprit i 1 liter vand. Det skal nok sprøjtes på et par gange med et par dages mellemrum. Blandingen bruges også til bladlus og andet utøj i haven.
Skrevet af: Erling Banggaard Rasmussen, 18. oktober 2009 kl. 17.16
Jeg har problemer med en kugleahorn.
Bladets over side: Hvide aftegninger, der følger bladets åre.
Bladets underside: Hvide/brune plætter på en diameter ca. 5- 10 mm.
Mvh Erling
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.