Skrevet af: Herite, 23. august 2009 kl. 18.29
Jeg høster p.t. daglig gode saftige gulerødder, som både hunden og jeg nyder rå.
Alle gulerødderne er sået af frø fra én pose frø.
Derfor undre det mig, at ca. hver 20 rod er helt hvid. De ligner en pastinak men lugter og smager som de andre gulerødder. Det er ikke muligt at se forskel på toppene, og størelsen er lig med de andre rødder.
Er der nogen der har en logisk forklaring. Jeg syntes, at der er for mange hvide til at det kan være et naturtilfælde.
Kan jeg have fået fat i nogle frø, som kommer fra nogle rødder der har/er blevet genmanipuleret?.
Skrevet af: Wina Fiona, 23. august 2009 kl. 18.53
Jeg har haft en hvid gulerod i mine rækker – men jeg har altså kun høstet en lille del af den endnu...
Skrevet af: Lilium, 23. august 2009 kl. 19.10
Ja forklaringen er at -oprindelig var gulerødder hvide. De slår bare tilbage rent genetisk og der er ikke tale om genmanipulering.
Der er slet ikke tale om pastinakker.
Hvis din hund og dig åd af samme plante vílle jeg tilråde at du blev undersøgt for indvoldsorm.
Det samme gælder mennesker der synes det er OK at blive slikket om læberne.
Orm kan være en ubehagelig lidelse overført fra hunde, da de kan have både spoleorm og bændelorm.
Skrevet af: Wina Fiona, 23. august 2009 kl. 19.22
:-) aha det er derfor... min første tanke da jeg så blegfisen, var at den ikke havde fået sol nok, men ved nærmere eftertanke så er der jo ingen gulerødder der solbader under jorden.
Skrevet af: Martin P, 24. august 2009 kl. 0.13
Gulerødder i alle mulige farver (hvilke jo er de oprindelige farver), er efterhånden ved at blive ret populære.
Se her: www.gourmetgarage.dk/product.asp?product=992
Skrevet af: Henriette Hall, 13. november 2009 kl. 14.37
Man kan købe poser med blandede farver af gulerødder. Dem har jeg haft de sidste par år, til stor fornøjelse for ungerne. De hvide bliver størst. I år måtte vi bare veje et hvidt monster. Den vejede 800 gr, og så var spidsen endda knækket af!
Skrevet af: Søren S Duun, 13. november 2009 kl. 19.12
Det kan også være at der i blandt ukrudtet på den frømark, hvortil frøene er høstet har stået nogle vilde gulerødder (Daucus carota).Vild Gulerod vokser på tør og kalkholdig jordbund. Den forekommer almindeligt udbredt over hele landet. Men sandsynligheden for at der er tale om en albino er også til stede da der høstes mange kilo pr. hektar.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Albino/hvide gulerødder