Forum

Ormfrie gulerødder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 24. august 2003 kl. 9.37

Jeg har endnu engang haft lejlighed til at konstatere, at den Helge Petersen'ske metode til at undgå orm i gulerødder virker.

Metoden indebærer, at gulerodsbedet umiddelbart efter spiring skal beskyttes med fiberdug eller et net så finmasket, at gulerodsfluens adgang forhindres.

Når toppene er omkring 10–15 centimeter høje, beskyttes planterne yderligere med et lag avispapir, som lægges tæt mod planterne uden at beskadige dem. Papiret fastholdes af et tykt lag findelt plantemateriale. Jeg bruger græsafklip.

I år var jeg så dristig, at jeg umiddelbart fjernede fiberdugen, der trods sine mange fortrin ikke er det mest pyntelige i en køkkenhave.

Men klog af skade fra tidligere havde jeg lært, at værnet mod fluens æglægning skal tilses mindst en gang ugentlig under guleroddens vækstperiode, idet den dejlige grønsag ofte løfter sig op fra jordoveroverfladen og derved danner små sprækker, som fluen kan bruge til sin æglægning.

Anden generation af fluen er særdeles aktiv i øjeblikket, og æglægningsakiviteten varer til og med udgangen af september.

Endnu er det ikke lykkedes mig at finde en gulerod, som er belastet af orm.

Det samme gælder blandt andet rodpersille.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 24. august 2003 kl. 13.02

Jeg har hyppet en smule, med jævne mellemrum, omkring mine gulerødder.

De blev sat for et par måneder siden og har allerede en god spise størrelse, uden orm.

Ellers har jeg ikke gjort de store armbevægelser, udover at holde ukrudtet væk fra gulerødderne.

Venlig hilsen

Jeanet Haubjerg

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 24. august 2003 kl. 20.46

Sidste år og i år har jeg også fjernet fiberdugen over gulerod efter første omgang gulerodsflue. Og begge år har jeg haft ormfrie gulerødder indtil 1. september. Jeg har så også hyppet dem jævnligt og lagt græsafklip mellem rækkerne.

Det har været tilstrækkeligt for mig, for i den periode ønsker jeg at spise dem rå. Senere kommer de også i gryden. Og selv da har der ikke været tilnærmelsesvis så mange orm i, som før jeg beskyttede dem med fiberdug i foråret.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Pedersen, 24. august 2003 kl. 22.28

Jeg har kun en enkelt gang i de sidste 15 år haft problemer med orm i mine gulerødder. Jeg benytter følgnde metode: Sår en række gulerødder, sætter en række med løg, sår en række gulerødder, en række med løg o.s.v. Jeg har aldig brugt fiberdug, eller "ormemiddel"

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 27. august 2003 kl. 22.46

Jeg bruger gulerødder, og løg på skift metoden. den virker IKKE i en lukket have mit i et kolonihave område.

Gulerodsnet er det eneste, der virker – men det virkede sidste år selvom der var enkelte huller i. I år virker det ikke så godt- idet det er blæst af flere gange på det seneste. Så huller i toppen er altså ikke så nedbrydende for resultatet – som fri adgang i nogle dage direkte ind på planterne.

Jeg læste et sted – at der er grænser for hor højt disse kræ flyver – passer det?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 28. august 2003 kl. 15.38

Min ven, der ynder at blive tiltalt med sit efternavn efter et Hr., er som jeg optaget af køkkenhave-anliggender.

Han har sine gulerødder omgivet af tætstående ukrudt.

Ikke på grund af dovenskab, men ukrudtet forhindrer efter hans opfattelse gulerodsfluen i at lægge sine æg.

I hvert fald er det ikke hidtil lykkedes ham at finde en ormædt gulerod i bedet.

Magi måske. Guddommeligt næppe.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony Bülow, 12. juli 2004 kl. 23.31

Så evt. bredså gullerødderne sammen med lidt tagetes, der har en duft der afleder gulerodsfluen, det virker og er kønt

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Katcher, 2. september 2017 kl. 11.25

Kan jeg gøre noget, efter at gulerødderne allerede er angrebet af larven? Jeg har mange store flotte gullerødder, men de er begyndt at vise tegn på angreb. Øv, hvordan kan jeg undgå at de spiser videre?

Nyt svar til emnet »Ormfrie gulerødder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ormfrie gulerødder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider