Forum

Hvad kan jeg lave med alle mine squash?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Bentsen, 5. september 2009 kl. 15.38

Jeg vil høre, om der er nogle af jer, der har gode erfaringer med opskrifter af forskellig slags med squash. Jeg har nemlig 4–5 squashplanter i køkkenhaven i år, og det må siges at være i overkanten, da jeg er den eneste herhjemme, der spiser squash.

Jeg har haft nogle med på arbejde og deler ud til naboer, men det ville jo være rart, hvis jeg selv kunne få lidt mere nytte af dem også. Jeg har flere sorter – det er grunden til de mange planter – både gule, mørkegrønne og grønstribede.

Jeg kunne godt tænke mig et par gode sylteopskrifter og opskrifter på hverdagsmad, hvis nogen kan hjælpe.

På forhånd mange tak.

Hilsen Lola

blog.lolabentsen.dk/

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 5. september 2009 kl. 17.18

Hvis du googler på opskrifter med squash kommer der mange frem.

Jeg har lavet mange glas med squash syltet som græskar og asier. De kan holde hele vinteren, og er også gode som gaver. Du kan også bage en masse brød og kage med revet squash i og fryse ned.

Det smager også godt at stege dem på panden (i små tern) sammen med tomater, løg, hvidløg og masser af krydderurter. Det kan også fryses i små potioner, så der er til hele vinteren. Eller bare svitse dem og så fryse dem til at putte i grønsagsretter og supper. Det smager også godt.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 6. september 2009 kl. 19.10

Faktisk kan de " store squash" holde sig i flere måneder hvis bare ikke de får frost(egentlig er det ikke meningen at de skal blive store, men de vokser så hurtigt at man ofte kommer for sent! -faktisk er de bedst når de er på agurkestadiet).

Man lærer med tiden at begrænse antallet af planter... Hvis en alm. familie ønsker at vælte sig rundt i squash er 3 planter mere end rigeligt. Så er besøgende også fri for at låse bagagerummet i bilen!

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. september 2009 kl. 23.11

Jeg forsøger at høste dem, når de ikke er mere end ca. 10 cm lange – så kan man spise flere...

Og bruger dem på grillen, i grønsagsblandinger, gryderetter, til pasta, moussaka, river dem i kager og brød og råkostsalater – og når jeg ikke orker det mere, får hønsene dem.

Jeg synes ikke, at de smager godt syltede – og hvis der dukker en stor op, ryger den direkte i hønsegården, for jeg synes ikke, at de er værd at spise, når de er mere end omkring 20 cm lange. Vi har to planter, og da den gule deler sig og sætter frugter på 5 ranker, er det også en for mange, så jeg regner med at nøjes med en enkelt til næste år.

Min køkkenhave er ikke så stor, og jeg kan dyrke en hel vinters forbrug af porrer på den plads, som bare en squashplante fylder, så det er en lidt dårlig udnyttelse af pladsen med to monsterstore planter...

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 7. september 2009 kl. 0.24

Hej Lola

Jeg har kigget på din blog igår også, men man kan altså ikke komme til at skrive kommentarer til dine indlæg. Det virker i hvert fald ikke for mig...

På Arlas hjemmeside er der 111 opskrifter med squash:
www.arla.dk/Karolines-Kokken/Sog/?q=squash
I højre side under måltid kan du vælge mellem kager, aftensmad osv.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 7. september 2009 kl. 7.48

Kommer lige i tanke om fyldte squashblomster – det er altså en super delikatesse, og oplagt hvis man har nok af dem.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 7. september 2009 kl. 13.20

Hejsa
Lidt forslag:
Squashsuppe, ratatouille, revet i brød/boller og kager. Desuden en ganske udmærket erstatning for agurk i tzatziki!

Tyndtskåret og taglagt i et ildfast fad gratineret i ovnen med ost er også godt tilbehør til kød.

Groftrevet og rørt til fars med løg, æg, salt, peber og lidt havregryn/brødkrumme og stegt som frikadeller evt. med hvidløg.

God fornøjelse
Rikke

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 7. september 2009 kl. 19.18

Du kan også friture dem som chips og opbevare dem tørt og tillukket i beholder

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Bentsen, 8. september 2009 kl. 16.57

Kære alle sammen

Tusind tak for de rigtig mange gode forslag. Jeg må i gang med at afprøve de forskellige opskrifter. :) Og så tror jeg også størrelsen af squashbedet skal nedskaleres lidt til næste – men nu havde jeg jo lige et stort stykke jord, der bare var dækket af ukrudtsdug, som var så oplagt til at plante squash ovenpå. Men så har jeg da lært lidt om frodigheden i squashplanter i år!

Mht. bloggen Martin så var der tale om en gammel indstilling fra da jeg prøvede at oprette den til noget helt andet i tidernes morgen, men det skulle gerne være rettet nu. Så mange tak for det tip også!

Tusind tak for hjælpen!

blog.lolabentsen.dk

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MadDad, 11. oktober 2009 kl. 16.32

Hej Lola...

Hvis dine squash er blevet lidt for store er her en god opskrift:

www.anjasopskrifter.dk/showRecipe.asp?recipeID=1109

Nyt svar til emnet »Hvad kan jeg lave med alle mine squash?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad kan jeg lave med alle mine squash?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider