Skrevet af: Martin P, 6. oktober 2009 kl. 0.33
Hej
Jeg så for et stykke tid siden et naturprogram, hvor det blev beskrevet, at de gamle baobabtræer var ved at dø ud og at man ikke vidste særlig meget om dem, så det var svært at gøre noget ved det. Altså at arten var ved at uddø.
Så ser jeg så et andet program, et australsk, hvor der fortælles, at den nyeste trend er at dyrke stiklinger fra baobabtræer og spise den rod, stiklingerne får.
For mig at se, er hele problemet med baobabtræer løst, da man tilsyneladende bare kan tage stiklinger fra træerne og sætte til nye træer. Eller er det noget jeg har opfattet forkert?
Det er et rigtig spændende emne, så det kunne være dejligt hvis der var nogen, der kunne udrede det.
Skrevet af: Søren, 6. oktober 2009 kl. 18.12
Det er netop de gamle baobabtræer (de kan leve i flere tusind år), der er sjældne.
Det er let at lave nye baobabtræer fra stiklinger og frø. Jeg har selv et lille et jeg såede for et par år siden.
Men der går MANGE år før de ligner "rigtige" baobabtræer.
Så når man fælder et gammelt baobabtræ kommer der ikke et nyt, og overtager dets plads lige med det samme.
Derfor er bestanden af de rigtigt gamle baobabtræer meget skrøbelig.
Men selve baobab arten (her snakker jeg om den afrikanske art, Adansonia Digitata, som sikkert også er den du snakker om) er hverken sjælden eller truet i Afrika.
Der findes dog en art fra det nordlige Madagascar, Adansonia perrieri, som er noget mere sjælden end de andre arter (men dog ikke mere sjælden end at du kan købe frø fra dem på diverse sites)
Skrevet af: Martin Hansen, 7. oktober 2009 kl. 23.46
Uden at vide noget om udbredelsen af baobabtræer, kunne det jo også tænkes at mængden af vilde træer i virkeligheden er ret lille, og dermed er genepoolen også lille. Det ville kunne gøre baobabtræet mere udsat for nye sygdomme/skadedyr/klimaændringer eller endog indavl.
Skrevet af: Henrik Uhrenholt, 27. august 2018 kl. 18.24
Hej ....spørgsmål,,,,har modtaget frø fra baobab træ og kunne godt vide hvilken jord træet gror i,og hvor meget vand det kræver for at det har det godt
MVH Henrik Uhrenholt
Skrevet af: Tom Andersen, 27. august 2018 kl. 21.22
Hej
Det lyder spændende!
Jeg kan dog ikke bidrage med svar på dit spørgsmål, men hører du ikke fra andre vil jeg foreslå, at du spørger www.dendron.dk/debat/ eller Bjarne Højlund på www.barney.dk/
Skrevet af: Henrik Uhrenholt, 28. august 2018 kl. 5.40
Mange tak for svaret....og adressen
MVH Henrik Uhrenholt
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.