Forum

Såning af Bog fra alm. bøgetræ til Hækplanter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 11. oktober 2009 kl. 11.51

Hej Experter...:)

Jeg har indsamlet en del frø fra vores bøgetræer, som jeg havde tænkt mig skulle såes og dyrkes frem til at kunne bruges som planter til en hæk. Da jeg er ganske "grøn" i det botaniske og har kastet mig ud i denne mission, da 80% af min nyplantede bøgehæk døde sidste år..., ville jeg være lidt på forkant og spørge til om det overhovedet kan lade sig gøre...?

Med håb om kyndig vejledning
Thomas

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 11. oktober 2009 kl. 12.32

Uden at være ekspert, men i skoven om foråret begynder alle de små bog fra året før, at spire fra skovbunden.

Mit bud er, at fylde flere potter med havejord, trykke let nogle bogkerner oven på jorden, f.eks. 3 i hver & dække med nedfaldsblade, lade potterne stå ude & lade naturen gå sin gang.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 11. oktober 2009 kl. 12.38

Hvis du har et bed eller noget i den stil, så lav da to rækker med frø i det.

10cm mellem frøene og put dem et par cm ned i jorden. så skal de nok komme til foråret.

Lad dem stå der et par år før du planter dem ud.

Men husk, det tager en del år før de blir store!

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 11. oktober 2009 kl. 13.24

Tak for feedback...det lyder som nogen gode idéer... Hvad tænker i om at bøgetræsbog kan blive til hækplanter...?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 11. oktober 2009 kl. 13.37

Det kan de da sagtens... ingen problem der. det tager bare længere tid.

De hækplanter man køber kommer også fra frø.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 11. oktober 2009 kl. 14.00

Jeg tænker... at det er den eneste rigtige metode til formering (har aldrig hørt/ læst at stiklingeformering kan lykkes), medmindre du vil købe små planter med et stort rodnet og plante ud... Tænker også, at du skal så rigeligt med kerner – for sikring af spireprocenten.

Under de rette betingelser vil den i snit, måske nok kunne vokse en ½ m om året. Men du må nok regne med at der går mindst et ½ år før at bogen spirer.

Men uanset hvilken metode du vælger mht. at så i potter eller i rækker, vil det nok være en god ide, at beskytte frøene med et fint net af en slags henover, mod de små firbenede der elsker nødder og kerner om vinteren.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 11. oktober 2009 kl. 16.33

Jamen altså, sikke en masse gode idéer...:) tak for dem.

Jeg vil indsamle de resterende kilo frø (Så at de sælges til på til 1000,– kiloet) og forsøge mig med formeringen...

Igen tak for sparring...

Mvh
Thomas

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 11. oktober 2009 kl. 16.48

Held og lykke med projektet – er sikker på vi er flere der meget gerne vil høre mere om det til foråret og undervejs i 2010/ fremover – så lad os høre hvordan de gårt, når du når dertil!

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. oktober 2009 kl. 17.08

Hej Thomas
Har sået flere kilo bog i løbet af årene.

Du må gerne tørre frøet og vente med at så det til midt i marts, så er den største risiko for mus ovre.

Du sår i 1 cm dybe riller i jorden og gerne med en hakkes bredde imellem, så du nemmere kan hakke ukrudt væk – gerne med 1–3 cm mellem frøene. Husk at bog skal være buttede for at der er noget indeni, der kan spire. Ovenpå frøes drysses godt en cm sand, for heri spirer normalt intet ukrudtsfrø og det er nemmere at luge, hvis der alligevel flyver frø dertil.

Så er det bare at sørge for at holde jorden tilpas fugtig, evt. kan grangrene lægges ovenpå indtil frøet er spiret.

Jeg vil tage planterne op midt i november og studse rødderne, så de ikke er for lange og plante ud med passende afstand, så de kan få et godt rodnet. Så får du gode planter, der er fine til hæk – og husk at de bedste hækplanter har grene langt nede på stammen og det får de bedst, hvis de ikke står for tæt. Derfor må de ikke stå i frøformeringsbedet mere end 1 år, hvis afstanden er under 5 cm.

www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Såning af Bog fra alm. bøgetræ til Hækplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Såning af Bog fra alm. bøgetræ til Hækplanter

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider