Forum

Vand op af jorden i haven

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ziad Chehade, 14. oktober 2009 kl. 8.43

Hej.

Jeg har bygget et ny hus for 1 års tid siden. Nu hvor jeg skal til at lave haven, har jeg opdaget at der er et "lille" område i haven, hvor der kommer vand op af. Der er nogle små huller, hvor vandet simpelthen siver op af når det regner. Det skal dog siges at der kun kommer vand op når det er regnvejer. Når det regner, samler der sig også vand i dette område, og kan ikke sive væk. I resten af haven er er ingen lignende problemer. Er der nogen der kender til problemet? Min gartner som har lavet haven, har aldrig set det før. Håber der er nogen der kan give nogle gode råd. På forhånd tak.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. oktober 2009 kl. 9.14

Ja, vi har prøvet det i marken, hvor det piblede op i årevis.

Vores forgænger havde sågar lagt dræn ned, for at få området sundt.

Vi blev nysgerrige efter at se ''kilden''. kunne være det kunne bruges til noget.

En m.nede kom der bare vand op! Der viste sig at vandledningen til naboen gik gennem vores jord og aldrig havde været samlet rigtigt i muffen.

Et stoppet dræn kan opføre sig ligesådan.

Anne Marie

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ziad Chehade, 14. oktober 2009 kl. 11.59

Hej Anne Marie

Og tak for dit svar. Vi havde også tænkt os at grave ned i jorden snart for at se hvad det skyldes. Men jeg vil lige undersøge det nærmere, og høre andres erfaringer. Da i gravede ned og fandt problemet, løsede i det også? Altså fik i det til at stoppe med at sive vand op? På forhånd tak :).

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 14. oktober 2009 kl. 13.05

Hej Ziad
Vi har haft et lignende problem et års tid efter vi havde bygget hus og kontaktede det lokale vandværk. De sagde at det var en kilde – så jeg anlagde et bed med planter der kunne tåle det. Lige pludselig kom der dog temmelig meget vand op og vi kontaktede vandværket igen. Så fik de kigget på deres tegninger og opdagede at vores grund ved en fejl var udstykket hen over en råvandsledning – og det viste sig at der var hul på den. Så gik det stækt med at få lukket hullet og ført ledningen udenom vores grund. Mit fine bed måtte så nedlægges, til gengæld har vi haft fin undervanding af vores dengang nye hæk som den dag i dag står særlig flot på det sted :-)

Nyt svar til emnet »Vand op af jorden i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vand op af jorden i haven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider