Forum

Jordskokker

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 14. oktober 2009 kl. 19.35

Hej. Jeg har fået to poser med jordskokker, kan jeg godt plante dem nu? eller skal jeg vente?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbrit, 15. oktober 2009 kl. 9.23

Plant, plant. Det kræver serious skills at aflive jordskokker

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. oktober 2009 kl. 12.11

Hej Steffen

Du kan som Majbrit skriver sagtens plante dem nu, men gør det et sted hvor de må brede sig uhæmmet. Desværre har jeg ikke selv været godt til at bruge dem, hvilket har resulteret i at jeg har fået en masse med tiden. Heldigvis står de i et hjørne af haven og vil ikke forstyrre resten af køkkenhaven. I en anden have tæt ved mig, hvor vi har gravet en masse op og hvor der ikke har været gødet i 3–4 år, er de der stadig.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 17. oktober 2009 kl. 20.01

Det med Jordskokker skal forudses at naboen ønsker dem, aftale det med dem, ellers er det en plage fremover.

Steffen, overvej hvad du gør, og vil du selv bruge dem, er det den rigtige kvalitet og udgave. Du kan nemt undersøge udformningen til rengøringen/rensningen. De findes fra umulige udformede til næsten glatte som alm. kartofler, og ses i butikker.

De smides bare i en spand vand og renses, især med toilettebørsten i boremaskinen, hvor de så renses på et øjeblik. Du skal save et stykke af børsteskaftet for at det passer til boremaskinen. Så køb en ny børste til foremålet. håp

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. oktober 2009 kl. 22.13

Jeg synes nu ikke, at de breder sig så voldsomt hurtigt – men de er ikke specielt lette at slippe af med...

Det er dog lykkedes for mig ved at dække jorden med sort plastic i 3 sæsoner, så det kan lade sig gøre!

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 18. oktober 2009 kl. 16.17

Så kom der nogle stykker i jorden...

De skal dykes jo for at få flere, så at de ikke er til at komme af med er fint med mig!

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. oktober 2009 kl. 16.57

Selvfølgelig kan man komme af med dem, hvis man bare fjerner dem systematisk og når man tænker på, hvad de ellers koster er det dumt ikke at dyrke dem.

Har man sukkersyge er de en god erstatning for kartoflen, som nogle sukkersyge helst ikke skal have for meget af. Da sukkeret i knodene ikke optages på samme måde som almindelig sukker.

Der findes flere forskellige sorter, hvor af nogle af dem som regel kommer i handlen her til efteråret. Nogle af sorterne er delvis glatte og derfor nemme at gøre rene.

Jeg efterlyste en sort med gule blomster og fik nogle tilsendt. I dag har jeg stor glæde af dem, da jeg først kan nyde blomstringen, herefter kan fodre kaniner med stænglen og til sidst høste af knoldene.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. oktober 2009 kl. 9.35

Jordskokker indeholder Inulin (ikke at forveksle med Insulin).

Inulin er et fructo-oligo-saccharid som bestor af ca. 60 fructose molekyler
som afsluttet med et glycosemolekyle.

Vores normale enzymer som f.eks. amylase er ikke i stand til at spalte
disse fructo-oligo-saccharider.

Imidlertid kan vores normale bakterieflora i tyktarmen nedbryde disse.

Det giver anledning til en del-for ikke at sige megen luftudvikling, som man sidenhen må befri sig for.

Grunden til at de anbefales til diabetikere er, at det er bakterierne der nedbryder sukkeret i disse store sammensatte sukkermolekyler.

Man bør derfor nok være lidt forsigtig med meget store indtag af jordskokker med mindre man vil eksplodere!

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 19. oktober 2009 kl. 18.16

Rolig nu... det er vist en storm i et glas vand!

Jeg har indtaget rigelige mængder af dem, både tilberedte og rå. Ingen forskel i mave, afføring eller tarmgas...

Så jeg spiser ihvertfald ivrigt videre!

Nyt svar til emnet »Jordskokker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordskokker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider