Forum

Såning af kinesisk purløg og krydderurter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 16. oktober 2009 kl. 11.49

Jeg har lige høstet frø af kinesisk purløg...Kan jeg så dem nu?

Det gør de jo fra naturens side...sår sig selv nu.

Eller er det bedre til foråret? Hvad med persille...Kan DET sås nu?

Er der noget der kan sås i køkkenhaven nu?

Venlig hilsen Lone

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. oktober 2009 kl. 20.12

Kinesisk purløg er ikke sådan at udryde i en køkkenhave. Har man først een plante smider den mange frø, og der dukker mange nye skud op langt fra moderplanten. Frøene klar let vinteren og spirer fint.

Kinesisk purløg Aliium tuberosum. Den hedder også kinapurløg og purløgshvidløg og har været dyrket i Kina gennem århundreder. Den er også længe dyrket i Japan og andre lande i Østen, hvor den både anses for en krydderurt og en lægeplante. Den omtales som en juvel blandt grønsager, og det er da også en nem plante at dyrke samtidig med at den er dekorativ med sine hvide blomsterskærme der her i vesten kommer til blomstring i juli – august måned. En kulinarisk specialitet i Kina er de blegede blade af kinesisk purløg, hvor både blade og blomster bleges under dække. De høstede løg skæres i mindre stykker hvorefter de lynsteges i wok og således beholder den gule farve. Alt på planten kan bruges i madlavningen. Både blomster, stilk, blade og uåbnede blomster. Planten smager som en mellemting mellem purløg og hvidløg. Kineserne ynder især at anvende den hvide opsvulmede bladstilk der udvikles nær jordoverfladen. Både i kinesisk og japansk køkken bruges blomsterne sammen med salt. De moses til en krydret pasta, der anvendes til risretter og saucer mm.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 16. oktober 2009 kl. 20.42

Tusind tak for dit uddybende svar...Så tør jeg godt prøve at så nogle frø nu :-)

Lone

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. oktober 2009 kl. 12.00

Hej Mogens

Jeg vil meget gerne tigge noget hvidløgs purlig af dig eller bytte med noget. Er der noget bestemt du leder efter?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. oktober 2009 kl. 15.58

Hejsa Søren.

Har lige høstet frøene til dig, de modner over en længere periode, nogle er sorte de er ok, andre er grønne de kan måske eftermodne. Bliver sendt snarest. Du får en ønskeseddel til jul.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. oktober 2009 kl. 16.58

Det lyder godt, tak skal du have...

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. oktober 2009 kl. 19.41

Søren, du spørger om jeg leder efter noget bestemt. Ja, jeg ku godt bruge en Colchicum Waterlily

Nyt svar til emnet »Såning af kinesisk purløg og krydderurter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Såning af kinesisk purløg og krydderurter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider