Forum

Fældning eller beskæring af moreltræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anja Vognsen, 23. oktober 2009 kl. 13.02

Vi har et stort moreltræ eller rettere to, der plantet helt op ad hinanden. De er nu blevet alt for store efter ca. 30 år. Vi har boet i huset i 22 år, og har aldrig beskåret det, hvilket nok er en stor fejl. Men nu skal der gøres noget, men vi er i tvivl om det er en skam helt at fælde det. Hvis ikke vi gør det, hvad skal vi så – skære begge træer tilbage eller måske kun fælde det ene (med det resultat at det nok bliver lidt uformeligt)?

hilsen Anja

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. oktober 2009 kl. 19.16

Hej Anja.

Det er svært at give dig et 100% sikker svar på, hvad i skal gøre, da jeg ikke kan danne mig et indtryk af træernes udseende. Måske ville jeg vælge at udtynde dem begge i første omgang. Som regel vil to træer, der har stået op ad hinanden i mange år, danne en stor krone og fælder man det ene ser det ikke altid køn ud.

Du kan sagtens gå hård til dem. Moreller er meget sejtlivet og kan tåle hårde beskæringer eller udtyndinger. I skal ikke være bange for at skade dem. De kommer sig også meget hurtig efter nogle få år. Nogle gange kan en hård beskæring også resultere i nogle dumme rodskud tæt ved moderplanten. De skal også fjernes.

held og lykke med det.

Nyt svar til emnet »Fældning eller beskæring af moreltræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fældning eller beskæring af moreltræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider