Skrevet af: William Bn, 7. november 2009 kl. 0.35
Jeg fik en idè om jeg vil have pebermynte i haven, fandt således på min vej dette link, med mulighed for køb af pebermyntefrø, men fandt også dette som fortæller at pebermynte IKKE bærer frø "Nogle frøfirmaer sælger frø af pebermynteplanter, på trods af at denne plante ikke kan producere frø"
www.dr.dk/have/raad/planter/pebermynte.asp
Har kontaktet sælgeren omkring dette, uden svar iøvrigt.
Men det er da voldsomt useriøst må man så sige.
Vil gerne høre hvad i siger til pebermyntefrø? fact/fiction? og dem med pebermynte i haven, er det en oplevelse at have dette i haven?
Skrevet af: William Bn, 7. november 2009 kl. 0.36
Jeg fik en idè om jeg vil have pebermynte i haven, fandt således på min vej dette link: www.danmarksinsekter.dk/mentha_piperita.shtml med mulighed for køb af pebermyntefrø, men fandt også dette som fortæller at pebermynte IKKE bærer frø "Nogle frøfirmaer sælger frø af pebermynteplanter, på trods af at denne plante ikke kan producere frø"
www.dr.dk/have/raad/planter/pebermynte.asp
Har kontaktet sælgeren omkring dette, uden svar iøvrigt.
Men det er da voldsomt useriøst må man så sige.
Vil gerne høre hvad i siger til pebermyntefrø? fact/fiction? og dem med pebermynte i haven, er det en oplevelse at have dette i haven?
Skrevet af: Søren S Duun, 7. november 2009 kl. 1.12
Hej Wiliam.
De fleste pebermynte har det med at krydse sig med hinanden og kan derfor både så sig selv og dermed danne nye varianter. Jeg havde en gang prøvet at indsamle op til 16 forskellige slags og det gik op i "hat og briller" nogle sorter døde andre skød op flere steder og nogle var hybrider. Så alle mine skilte blev fjerne og jeg opgav projektet. Det kan godt være at der menes at sorten helst skal formeres med rodudløber (vegetativ formering) for at holde sorten ren. Men nede omkring søerne rundt omkring i Danmark er der masser af selvsået mynter både vandmynter og andre mynter. Du kan også finde en som kaldes Svejsisk mynter og som er rimelig stærk og den koster omkring kr 10,– i bl.a superbest.
Kendetegn: 20–70 cm. stærk duftende (pebermynte) sumpplante. Stængel opret ofte rødlig anløben. Blomsterstanden af små bleglilla blomster er samlet i et tæt næsten kugleformet hoved med små støtteblade for enden af stænglen, herunder ofte frie blomsterkranse længere ned af stænglen med stængelbladlignende støtteblade.
De stilkede ægformede, savtakkede blade sidder korsvis modsat på den hårede stængel.
Forveksling: Der findes et utal af mynter og myntekrydsninger. Men kun Glat Vandmynte (var. litoralis) har også blomsterstanden samlet i en kugleformet blomst. Glat Vandmynte er næsten glat og har smallere blade samt violette blomster. Glat Vandmynte findes hist og her på strandbredder
Biologi: Flerårig urt, der ofte danner tætte bestande, som skyldes vegetativ formereing med lange, krybende udløbere.
Levested: Sumpplante der vokser på våd næringsrig bund ved søer,langs vandløb, i enge og rørsump.
Udbredelse: almindelig udbredt i det meste af DK, dog kun hist og her i Vestjylland. Se kort.
Hvornår ses den? Blomstrer juli til september. Se månedlig fordeling.
Status: Arten er almindelig i Danmark [?]
Skrevet af: William Bn, 7. november 2009 kl. 1.25
Mange tak for svaret, men hvis man nu kun holder sig til en sort, pebermynte, så vil der vel næppe opstå megen brillehat.
Planen var at dække et jordbed ca3kvm. og tænkte det kunne tørres og bruges, udover den vel formentlig livlige duft i luften. :)
Skrevet af: Søren S Duun, 7. november 2009 kl. 11.53
Jeg tror at du skal vande den meget og du skal have mange planter for at dække 3 kvm. Omvendt så er de også meget lette at lave rodstiklinger af. Mynten er ikke den bedste til at dække bar jord med. Så skal du kombinere den med enten bjerg mynte eller rosenmynte, som begge er nemme at så ud. Rosen mynte er ikke en mynte, men den ligner og lugter som dem. Bjergmynte blomstre fra foråret og til efteråret med meget små blomster. Alle mynter tiltrækker både sommerfugle og andre insekter.
Rosenmynte er en lav smuk staude. Den sår også sig selv, så der kommer hvert forår nye frøplanter – normalt indenfor det område, hvor den står, så der er ikke besvær med at luge disse. Plantes i almindelig muldjord på en solrig plet. Det kan blive nødvendigt at vande den i sommerens løb og også at gøde den, men den viser som regel tydeligt sine behov, hvad dette angår.
Jeg tror ikke at den vil kan bestøves de andre mynter
Historie: Den stammer far Sydeuropa og Nordafrika, hvor den vokser vildt.
Madlavning: Lav te på de friske blade. Brug blomsterne til at pynte salaten eller desserten med. De friske blade hakkes og blandes i frikadellefars.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.