Forum

Saft

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thyge Kristensen, 8. november 2009 kl. 22.34

Vi høster masser af frugt og bær i haven, og laver bl.a. solbær-, ribs og andet saft. Vi sier den kogte saft gennem et saftklæde. Det tager både lang tid, vi syntes ikke at vi får nok saft ud på denne måde selv om vi klemmer saftklædet, og endelig står vi hver gang med alle antennerne i beredskab af frygt for at det vakkelvorne stativ med saftlklædet skal få overbalance.

Det må kunne gøres på en smartere måde.

Gode ideer efterlyses. Tak.

Hilsen
Thyge

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 9. november 2009 kl. 8.41

Vi bruger en stor finmasket trådsigte der passer til den store Margrehteskål og et tyndt stykke bomuld. Køb evt. stofbleer i en babyforretning og kog dem inden brug, uden skyllemiddel m.v.

Uanset hvordan man vender og drejer processen tager det tid, men vi fylder ikke så meget frugt og saft i klædet af gangen og bruger en grydeske til at trykke og mase frugten med i klædet, vrider, kasserer frugtkødet og starter forfra. På den måde får vi det optimale saftudbytte ;-)

Uanset hvor store gryder vi bruger til kogning, alt efter bærmængden er frugten altid lige akkurat dækket af vand.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mille Sommerlund, 23. februar 2010 kl. 20.31

Hej med dig:)

En tutti-frutti er simpelthen uundværlig. Det er en stor gryde der damper saften ud af frugten. Vi har en masse mirabeller og har nok kogt 25 liter saft sidste år.

Mvh Mille Sommerlund

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. februar 2010 kl. 9.43

Du kan også få nogle metal-dørslag , som er som har form som en tragt og en masse huller . Desværre kan jeg ikke finde et billede af den på google, men jeg regner med at enten Kop og kande eller Imerco har den . Jeg købte min i Metro og brugte den til at sie min bivoks med . Men meget fin bliver det ikke . Men til det grove er den udemærket og meget nem at rengøre

Nyt svar til emnet »Saft«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Saft

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider