Skrevet af: TRILLE Petersen, 21. november 2009 kl. 13.50
Vi har to slags hindbærbuske; den ene slags bærer bær tidligt og den anden slags bærer bær sent. Den sort der bærer bær indtil nu, er vi i tvivl om, hvordan de skal beskæres. Er der mon nogen der kan foreslå noget?
Hilsen Trille Petersen
Skrevet af: Søren S Duun, 21. november 2009 kl. 14.15
Som regel visner de grene , som har båret frugt senere på året . Har man fået bær i juli, visner skudene som reel ned i løbet af oktober - november måned .
De som bær om efteråret skal først klippes ned om foråret . Sidder der nogle små skud , der ikke har båret skal man bevare dem . Disse skud er som regel ikke blevet træagtige og har blomstret .
Klipper man skudene af, som ikke har båret frugt vil det foringe udbyttet og planten skal bruge mere energi til at sætte nye skud.
Man er som regel ikke i tvivl efter at de nye blade er sprunget ud . De grene, der ikke bære er vissent .
Ser man på de vilde hindbær i skoven står der både nye og gamle ibland hinanden . Men det er nemmere at fjerne de gamle og visne inden de andre skyder op . Står det for mange visne skud kan man også risikere at der ligger blade i mellem og der derfor opstår svampeangreb .
Nogle nævner at de skære det hele ned i det sene efterår , men jeg ved ikke om næringen fra de gamle hindbær bliver overført til de nye skud . Men fjerner du de skud, som er vissent gør du ikke noget forkert . Hellere lidt end for meget beskæring . Du kan altid tage mere af , men ikke sætte det på igen .
Skrevet af: Karna Maj, 21. november 2009 kl. 23.05
Du kan finde en beskæringsvejledning for hindbær her:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/307.html
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. november 2009 kl. 23.10
Jeg har også sene hindbær, og dem skærer jeg ned i februar/marts, inden de nye skud kommer frem.
Jeg skærer alle grene helt ned til jorden, og de sætter en masse skud, som giver mig en masse bær i efteråret. Vi plukker stadig nogle stykker - men det er også en meget sen sort, jeg har. Den begynder først at give bær, når Autumn Bliss er ved at være færdig.
Jeg har eksperimenteret med at lade nogle af de nye skud stå, og det gør jeg ikke igen, da det gik meget ud over vores efterårshøst... De gav nogle små bær lidt før hovedhøsten, som helt klart var mindre end normalt.
Jeg har prøvet det et par gange med samme resultat hver gang, så det gør jeg ikke mere.
Så jeg ville helt sikkert skære det hele ned - men ikke endnu!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Beskæring af hindbærbuske