Forum

Klipning af spirea

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: E. Nørgaard, 27. november 2009 kl. 16.08

Vi har en hæk af spirea, som vi gerne vil slanke. Sidste vinter prøvede jeg at fjerne 1/3 af de gamle grene, men det ændrede ikke ved tykkelsen. Kan man klippe hækken med en alm. hækkeklipper og hvis ja, hvornår på året er det bedst? Vi vil gerne bevare buskenes naturlige udseende med udhængende blomstrende grene, så den ikke kommer til at ligne en ligursterhæk.
Med venlig hilsen
E. Nørgaard

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. november 2009 kl. 18.01

Hvis du fjerner de grene, som er 3 og 4 årige, fjerner du også blomsterkopperne . Men det er faktisk dem, der skal væk, eller i det mindste minimeres i antal.

Det vigtigeste er når du beskære dem, at du klipper dem ca 10- 15 cm over jorden . Klipper du dem , på den måde man kalder "varmemesterbeskæring", f.eks. lige over med en med en hækkesaks, bliver det noget mærkelig noget, for de nye skud vil blive dannet der, hvor du har klippet dem over.

Men mange bruger denne metode, da den er nemmest . Personlig syntes jeg ,at det er synd og ligner noget der er unaturlig.

Du skal derfor længere ned med beskæringen, så de skyder nyt nede fra . Det er også derfor at de breder sig lidt mere med tiden, da der kommer 5 - 6 nye skud, som skal erstatte det gamle . Nogle gange kan man hugge lidt af med en spade og så lave sig nogle nye planter . Men spaden skal være skarp .

Kunsten ligger at at klippe busken så den ser "naturlig ud". og den kan man kun, hvis man tynder ud i de kraftigeste (lad nogle enkelte sidde for blomstringen skyld) evt også tynde lidt ud i de unge skud. I Politiken beskærings håndbog er dette godt illustreret .

En anden mulighed er at du til foråret klipper dem alle sammen hel ned , til de 10 - 15 cm og så lader dem skyde fra bunden ad . Du får så ikke blomster før 2 - 3 år efter, men Samme år vil buske skyde og se mere naturlig ud og det er også nemmere for dig at overskue .

Jeg prøvede lige at Google en hjemmesiden, som viste det i detaljer, men fandt indet . Derfor vil jeg foreslå dig at låne Politiken beskærings håndbog .

Husk at hver busk er et skøn og husk at man ikke skal tage så meget af, ad gangen. Man kan altid tage mere, men man kan ikke sætte det på igen .

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. november 2009 kl. 12.42

Jeg har skannet et billede fra Politiken gamle bog om beskæring og håber at du kan se havde jeg mener i min tidligere beskrivelse .

Billede slettet af administrator lørdag, 28. november 2009 kl. 12.52.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. november 2009 kl. 12.47

Det gik vist godt nok . De skud som bliver tilbage kalder man safttrækker og de hjælper planten igang igen . Der er delte meninger omkring dem og om deres funktion iblandt fagfolk . Men det må de jo om.......

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. november 2009 kl. 12.57

Hej Søren Duun

Jeg er jo lidt ked at skulle fjerne din meget hjælpsomme indsats med et scannet billede fra en bog.

Men der er copyright på bøger, som du bryder, når du lægger en scanning offentlig til skue her på Havenyt. Det er det offentlige, der er afgørende. Du må jo gerne scanne til brug på egen computer.

Husk kun at lægge billeder ud på Havenyt, som du selv har taget. Det er de eneste, som du har copyright (ophavsret) til.

Det står med fremhævet skrift lige ved siden af, hvor du vælger billede til upload.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. november 2009 kl. 13.25

ok . Jeg var ikke klar over om dette også gjaldt bøgerne , men jeg nu ved jeg det .Så jeg nævner lige, hvor det kan findes, nemlig i Politiken bog om beskæring .

Nyt svar til emnet »Klipning af spirea«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Klipning af spirea

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider