Skrevet af: Svend Høst, 17. december 2009 kl. 10.32
Til drivhusfolket!!
Det er en god ide at feje sneen ned fra drivhustaget , sne er tungt og der kommer sikkert mere de kommende dage.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: E. Sørensen, 12. januar 2010 kl. 10.24
tænk på at nu hvor solen skiner kan temperaturen komme op på + grader og så bliver sneen rigtig tung så husk at få det fra drivhustaget.
Mvh Eli
Skrevet af: Mogens; E., 12. januar 2010 kl. 14.33
Gammel sne som har ligget meget længe, kan opnå en vægt på omkring 300 gram pr. liter.
Dette betyder at der ligger ca. 300 kg. sne pr. kvadratmeter, hvis snedybden er én meter.
Er et tag på f.eks. 100 kvadratmeter, så betyder det at den ekstra vægt, som konstruktionen skal bære er omkring 30 tons. Det svarer f.eks. til vægten af en fuldtlastet betonblander fordelt jævnt over taget.
Skrevet af: Mogens; E., 12. januar 2010 kl. 14.38
En terrasse på ti kvadratmeter, som er dækket af én meter dyb nysne, giver omkring 1.000 liter vand når al sneen smelter. Tilsvarende vil én meter gammel og våd sne give mellem 2.000 og 4.000 liter vand.
Skrevet af: Søren S Duun, 12. januar 2010 kl. 15.17
Det er godt nok en været en med regnemaskinen fremme der .
Er det det samme tryk på glasset når de står skråt .
(bare lidt lomme filosofi fra min side) . Jeg kan bedre se det hvis taget havde været fladt .
Bort set fra det så har vi heldigvis ikke fået ret meget sne og må det blive ved sådan .
Skrevet af: Søren S Duun, 12. januar 2010 kl. 15.19
Der er godt nok en som har været igang med en regnemaskine.
Er der det samme tryk på glasset når de står skråt .?
(bare lidt lomme filosofi fra min side) . Jeg kan bedre se det hvis taget havde været fladt .
Bort set fra det så har vi heldigvis ikke fået ret meget sne og må det blive ved sådan .
Skrevet af: Svend Høst, 12. januar 2010 kl. 17.48
Her er noget fra DMI:http://www.dmi.dk/dmi/saa_meget_vejer_sne
Svend Høst
Skrevet af: E. Sørensen, 20. februar 2010 kl. 12.51
Hej har jeres drivhuse overlevet den tunge tøsne vi har nu?
jeg så i nyhederne igår at et storet drivhus på et gartneri var styrdet samen og flere var i farre
Eli
Skrevet af: Svend Høst, 20. februar 2010 kl. 14.19
Ja , det har overlevet , men jeg har også regelmæsigt fejet sneen væk .
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Lise D, 20. februar 2010 kl. 18.37
Jeg har netop idag været ude og rage sne ned fra mit drivhus og så til min STORE ærgelse at den ene rude er revnet :-( Jeg har langbane glas, i hærdet 4 mm. glas... en ny koster knap 800,- men jeg burde også have gjort det noget før.
Det er vel et par uger siden sidst - og bare igennem det sidste døgn har vi her i Nordjylland fået 80 cm sne!
Så én revnet rude til mig!
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 20. februar 2010 kl. 19.04
Synd for jer der skal ud og skifte glas i drivhuset efter lidt vintervejr.
Det store sammenstyrtede erhvervsdrivhus som blev vist i tossekassen var jo også sammenbyggede sadeltage som danner store "trug" imellem de skrå tagflader. Her vil sneen ophobe sig hvis den ikke får mulighed for at smelte i mellem snebygerne.
Vores almindelige havedrivhuse har så vidt jeg husker næsten alle en taghældning på ca. 30 grader. Det betyder så også at et vandret projiceret snedække på f.eks. 10 kg./m² vil trykke ca. 8,7 kg. Men mere interressant er det jo, at sneen lettere vil glide af taget, især hvis solen kan få adgang til at varme drivhuset lidt op når den er fremme. Jeg er da ofte ude i mit drivhus her i vinterperioden og ser ofte at temperaturen sniger sig op på flere plusgrader, selvom det fryser udenfor. Min vandkande inde i drivhuset fryser kun sjældent.
Jeg har valgt polycarbonat i taget på mit drivhus, og det holder fint til snetrykket. Og så har det den store foprdel at jeg ikke behøver at kalke eller skygge når solen står højt på himlen om sommeren (kan i huske hvordan det er ?)
Men en blød kost kan da gøre underværker når der skal rages lidt sne af taget.
Skrevet af: Søren S Duun, 21. februar 2010 kl. 0.47
Gert, jeg så også det samme i går i TV og jeg studsede også lidt , da der stod 2 jæger og skød glas ned .
Men ved du eller andre, hvorfor at man laver drivhuse på denne måde i dag?
Kan du skyldes at det er nemmere at sætte nye glas i eller at varmen bliver bedre udnyttet? . Man ser ingen moderne drivhuse med den gamle hældning og jeg kunne forestille mig at de gamle drivhuse både var uhandy og gemte for meget varme oppe . For det siger sig selv ,at de på et eller andet tidspunk vil man få problemer med sneen .
Har man mon tagrender eller fald på ? for vand vil jo altid komme her.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. februar 2010 kl. 8.03
Den sammenbyggede type drivhuse kaldes hollænderhuse og kræver svagere spær, da de jo ikke har det store vindtryk, som de gamle,der stadig bygges.
For at holde på varmen trækkes nogle steder alu-gardiner hen over planterne i trempelhøjde om natten, andre bruger hvide gardiner(agryl) hele dagen.
ET STORT SPØRGSMÅL: Hvad gør han med alle glas-skårene i planterne og jorden bagefter????
Skrevet af: Eivin Knidsen, 22. februar 2010 kl. 11.37
Sneen er skam fjernet fra drivhuset her i det fynske, ellers kan det jo da gå gruelig galt, det har vi jo da set, med egne øjne eller i tv!
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Karna Maj, 22. februar 2010 kl. 15.19
Det er oftest ikke evt. revnede glas, der er det værste, hvis der ligger meget sne på taget. Glassene revner som regel på grund af at tagrygningen begynder at blive svajrygget og måske er på vej til at knække helt sammen, hvis man ikke får fjernet sneen.
Skrevet af: Anja Egeriis, 22. februar 2010 kl. 16.24
Vi har heldigvis ikke fået de helt store mængder sne hos os, og det meste er blæst af efterhånden.
Så jeg har kun omkring 3-4 cm sne på drivhuset - solen hjælper også til med at få det smeltet, nu hvor den er kommet lidt højere op.
Men jeg har da holdt øje undervejs! Jeg har læst nogle grufulde historier om smadrede drivhuse på det svenske haveforum odla.nu - det ville da bare være for ærgerligt...
Skrevet af: Søren S Duun, 22. februar 2010 kl. 22.42
Tak for svaret Ann-marie.......
Jeg tror også at jeg ville vælge at hyre et par jæger til opgaven, hvis alternativet var et væltet og smadret drivhus til en million . Men det er noget besynderlig at man ikke har taget højde for sne , da man konstrueret dem i sin tid . Både i Holland og i Danmark sner det trods alt.
Jeg sad og spekulerede på om ikke det kunne betale sig at sætte et par varme kanoner op og smelte sneen de mest udsatte steder . Men mon ikke han har valgt den billige løsning .
Skrevet af: Anonym bruger 1, 22. februar 2010 kl. 23.03
Jeg mener at have hørt/set, at de opgav det med at skyde glassene ned. Der blev vist kun et begrænset hul for hvert skud.
Det har ellers nok været meget sjovt at være med til. :-)
Skrevet af: Eivin Knidsen, 23. februar 2010 kl. 1.06
Hans, det tror jeg du har så ganske ret i!
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Søren S Duun, 23. februar 2010 kl. 10.56
Han kunne have valg en endnu billigere løsning og sætte nogle drenge til at skyde på glassene ned med deres slangebøsser og bagefter trække de ødelagte glas fra i deres lommepenge Naturligvis skal du rydde op efter sig :-)
Skrevet af: Søren S Duun, 23. februar 2010 kl. 10.58
Han kunne have valg en endnu billigere løsning og sætte nogle drenge til at skyde på glassene med deres slangebøsser og bagefter trække de ødelagte glas fra i deres lommepenge Naturligvis skal de også lige rydde op efter
sig :-)
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. februar 2010 kl. 20.42
Han havde prøvet med varmekanoner, men det virkede ikke.
Efter 70 skud hagl opgav jægerne. Sneen blev hængende uden glas. Og patroner er slet ikke billige.
Anne Marie
Skrevet af: Svend Høst, 27. november 2010 kl. 13.10
Det er tidligt i denne vinter , at begynde at feje sne ned fra drivhustaget , men der er faldet mere end 30cm nysne som svarer til ca 30mm regn og som vejer ca 30kg pr. m2 , det giver ca 300kg snetryk på et tag på 10m2.
Så det er med at finde kosten frem og få fejet sneen ned inden det er for sent.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. november 2010 kl. 13.58
God idé med en påmindelse her - den er helt sikkert aktuel mange steder!
Jeg har kun omkring 10 cm liggende på drivhuset, men jeg holder da øje med det...
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 27. november 2010 kl. 14.40
En anden ret billig sikring kan jo også være, at sætte en eller et par lægter eller lignende op under rygningen inde i drivhuset. Grunden til at glastagene af og til knækker er nok ikke i så høj grad selve sneen på glasruden som det forhold at hele drivhustaget bliver trykke og "svajrygget" Glas er jo ikke det mest fleksible materiale.
Hurra for mit polycarbonattag, det kan følge med til lidt mere bevægelse i konstruktionen.
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. november 2010 kl. 22.01
Enig - jeg overvejer også noget i den stil, hvis det ser ud til, at vi drukner i sne på Vestsjælland.
Lige nu er vi vist ret heldige med kun ca. 20 cm...
Et billede fra i eftermiddags:
Skrevet af: Eivin Knidsen, 30. november 2010 kl. 12.13
Ja det er som om begivenhederne gaar i ring. Det virker som i forgaars den sidste sne fordampede, og nu er den her sørme igen. Det er da skønt at se kalenderaaret gang symboliseret ved vejrets skiften.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Peter A., 31. januar 2014 kl. 18.00
Lige en husker til drivhusfolket , der er en god ide at feje sneen ned fra drivhustaget ...................
Peter A.
Skrevet af: Anja Egeriis, 31. januar 2014 kl. 18.25
Rigtig god påmindelse - det bliver tøvejr i morgen, og så bliver sneen tung...
Skrevet af: Peter A., 31. januar 2014 kl. 22.22
Den sne der ligger kan ikke blive tungere , men hvis nedbøren går over i slud eller regn , så kan 10 -15 cm sne blive meget tung , da sneen opsuger regnen som gør sneen mere kompakt og dermed rigtig tung
Peter A..
Skrevet af: Anonym bruger 1, 31. januar 2014 kl. 22.49
Og så er det meget nemmere at feje af så længe det er frostsne.
Her er heldigvis ingenting ;-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.