Forum

Gulerødder…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren M. Nielsen, 18. december 2009 kl. 9.17

Er det er tilfælde, eller almindeligt kendt, at gule, hvide, lilla, og andre farve afarter af gulerødder, ikke angribes af orm i samme omfang som på de
"rigtige" gule rødder?

I 2009 såede jeg en frøblanding. Og der var en markant forskel på
ormeangrebets omfang og "dybde".
Hvor stort set alle "røde", her på slutningen står kraftigt angrebet, er andre farvevarianter næsten pletfrie...

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. december 2009 kl. 13.51

Hvis ikke du får svar herigennem , kan du spørge gartnerne i Den økologiske have om de har stødt på dette fænomen . Evt. skriv til Storøhage , som dyrker masser af gulerødder og vistnok også er dem , der dyrker både lilla og hvide gulerødder , til Netto .

Ellers kan Camilla Plum ( Fuglebjerggård) måske hjælpe dig , hun har også skrevet om dyrkning af disse varianter .

Den sidste mulighed er at søge på Google.dk , hvis du har sortsnavnene på dem . Lilla gulerødder hedder purple Carrot og de hvide vhite carrot og så se om ikke du finder et svar .

God jagt .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. december 2009 kl. 12.16

Eller prøv at spørge frøsamlerne, de har også en bred viden om disse sorter .

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. december 2009 kl. 11.35

Hej Søren M. Nielsen

Din iagttagelse lyder interessant. Nu er én iagttagelse jo kun et udråbstegn for at undersøge tingene. Jeg har ikke prøvet at dyrke de farvede gulerødder som blanding - og det kan jo godt tænkes, at gulerodsfluen synes at bestemte sorter lugter bedst og så lægger æg her.

Jeg har dyrket flere sorter med forskellig rodfarve, men altid som hele rækker kun med en sort. Jeg har ikke haft nogen udækkede rækker uden larveangreb, men kan huske, at jeg har konstateret, at den gule sort Yellowstone er lidt mindre angrebet end de orange vintergulerødder.

Men overordnet set, så er det bedre slet ikke at have larver i sine gulerødder, så jeg vil nok foretrække overdækning af gulerødder til efterårs- og vinterbrug, og det er her, at de farvede gulerødder hører til.

Hilsen Karna

Nyt svar til emnet »Gulerødder…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Gulerødder…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider